- Bosh sahifa
- Maslahatchi minbari
- Ona tili o‘qitilishida oqsoqliklar ko‘p
Ona tili o‘qitilishida oqsoqliklar ko‘p
Millat ruhi
Bugungi kunda Yer yuzidagi 50 milliondan ortiq aholi
o‘zbek tilida gaplashadi. Yurtimizda 130 dan ziyod millat va elat vakillari
istiqomat qiladi. Mamlakatimizda shakllangan odil til siyosati bois so‘nggi
yillarda ona tilimizning mavqeyini yuksaltirish, uni chinakam davlat tiliga
aylantirish uchun keng ko‘lamli islohotlar olib borilmoqda. Xususan, Hukumat
tarkibida Davlat tilini rivojlantirish departamentining tashkil etilgani,
vazirlik, tashkilot va idoralarda rahbarning til masalalari bo‘yicha
maslahatchilari faoliyat ko‘rsatayotgani — bu boradagi ijobiy siljishlarga
hissa bo‘lib qo‘shilmoqda.
Yurtboshimizning 2020-yil 20-oktabrdagi farmoni bilan “2020—2030-yillarda
o‘zbek tilini rivojlantirish va til siyosatini takomillashtirish konsepsiyasi”
tasdiqlanib, vazifalar belgilab berilgan. Ular qatorida taʼlim muassasalarida
davlat tilini o‘qitish tizimini yanada takomillashtirish, uning ilm-fan tili
sifatidagi nufuzini oshirish sohasida 2025-yilga qadar davlat maktabgacha
taʼlim tizimida o‘zbek
tilli guruhlar qamrovini
72 foizga, 2030-yilgacha esa 80 foizga yetkazish ko‘zda tutilgan. 2030-yilga
qadar umumtaʼlim maktablarida o‘zbek tili fanini o‘qitish ko‘lamini amaldagi
haftada 84 soatdan 110 soatgacha oshirish, oliy taʼlim muassasalarida o‘zbek
tili kafedralari sonini 2025-yilga qadar 120 taga yetkazish, filologiya taʼlim
yo‘nalishlarida “Kompyuter lingvistikasi”, “Amaliy filologiya” yo‘nalishlarini
tashkil qilish, shuningdek, o‘zbek tilidagi mavjud lug‘atlar asosida uzluksiz
taʼlimning barcha turlari uchun o‘quv lug‘atlarini yaratish kabi marralar
belgilangan va bugungi kunda bu borada ishlar tizimli amalga oshirilmoqda.
Ammo ochig‘ini aytganda, uzluksiz taʼlim tizimida
o‘zbek tilining yoki ona tili va adabiyot fanining o‘qitilishida bir qator
oqsoqliklar mavjud. Shu kabi kamchilik va muammolarning raqamlariga
to‘xtalamiz. Kadrlar sifatiga baho Taʼlim inspeksiyasi tomonidan o‘tkaziladigan
pedagog kadrlar attestatsiyasi natijalari bilan o‘lchanadi. So‘nggi ikki yilda
ona tili va adabiyoti fanidan pedagog kadrlar attestatsiyasi natijalariga ko‘ra
jarayonda ishtirok etgan 6736 nafar pedagogdan 7% i aʼlo, 16,5%i yaxshi, 22,4%i
qoniqarli va 54,1%i qoniqarsiz natija ko‘rsatganligining o‘zi tashvishli signal
sifatida qaralishi lozim.
Bundan tashqari, har yili eʼlon qilinadigan maktablar
reytingini aniqlash jarayonida maktab o‘quvchilarining ona tili bo‘yicha
ko‘nikmalari alohida indikator sifatida baholanadi. Xususan, o‘tgan yilgi
maktablar reytingini aniqlash jarayonida 9-sinf o‘quvchilaridan ona tili
fanidan diktant olinganda ularning 27 foizi qoniqarsiz natija qayd etgan. Ushbu
natijalar ham o‘quvchilarda yozma nutq ko‘nikmalarining yetarli darajada
shakllanmayotganligi – taʼlim mutasaddilari, ustoz o‘qituvchilar oldiga ulkan
vazifalarni qo‘yadi.
Uzluksiz taʼlim tizimida fan dasturlarining uzviyligi
taʼminlanmaganligi taʼlim sifati va samaradorligiga salbiy taʼsir ko‘rsatmoqda.
Birgina o‘zbek tili fanidan mavjud o‘quv dasturlari tahlil qilinganda,
takrorlangan mavzular 13 ta, uzviyligi taʼminlanmagan mavzular 42 ta,
qisqartirilishi taklif yetilgan mavzular soni 40 ta, yangi kiritishga yoki
takomillashtirishga taklif yetilgan mavzular soni 94 ta, xalqaro tadqiqotlar
bo‘yicha kiritiladigan mavzular soni 35 ta yekanligi aniqlandi va dasturlar
mutaxassislar tomonidan to‘g‘rilandi. Ushbu o‘quv dasturlari ikkinchi marta
taʼlim inspeksiyasi saytidagi (http://www.uzviylik.tdi.uz) muhokama portaliga
joylashtirildi va ularga 200 dan ortiq takliflar bildirildi. Keyingi bosqichda
o‘zbek tili fani konsepsiyasi va 4 ta o‘quv dasturi (maktabgacha taʼlim, umumiy
o‘rta taʼlim, AL, PT va OTM uchun) Maʼnaviyat va davlat tilini rivojlantirish
masalalari departamenti, Prezident taʼlim muassasalari agentligi hamda Navoiy
davlat pedagogika institutida ekspertizadan o‘tkazildi. Ekspertizada 66 ta
kamchilik va takliflar aniqlanib, ulardan 34 tasi dastur mazmuniga kiritildi, 3
tasi asoslantirildi.
O‘zbek tili taʼlimi o‘zga til o‘quvchilarini o‘zbek
tilini o‘rganish, anglash, fikrini shu tilda og‘zaki va yozma bayon yetish
orqali o‘zbek xalqining madaniyatini o‘rgatish, barkamol shaxs sifatida
tarbiyalash, unda ezgu maʼnaviy sifat va ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirishda
alohida ahamiyat kasb yetadi. Buning uchun yoshlarni milliy va jahon
madaniyatining eng sara asarlari bilan tanishtirish orqali ularda badiiy asar
qahramonlaridagi turli maʼnaviy-axloqiy sifatlashlarga faol hamda asosli
mantiqiy va hissiy munosabat uyg‘otish lozim bo‘ladi.
Boshlang‘ich maktabda 6 yil davomida jami 6-9 ta fan
o‘qitiladi, 5892 soat hajmda, shundan koreys tilining ulushi 421 soatni (7,1%)
ni tashkil yetadi. O‘rta maktablarda 3 yil davomida jami 3366 soat hajmda 10 ta
fan o‘qitiladi, shundan koreys tilining ulushi 442 soatni (13,1%) ni tashkil
yetadi, yaʼni koreys tili haftasiga 4-4,5 soatdan o‘qitiladi. Yuqori 11-12
sinflarda tanlov fanlarining o‘quv rejasiga binoan koreys tili haftasiga 8 soat
o‘qitilsa, asosiy tanlov fani sifatida “Turmushdagi koreys tili” 4 soat
hajmida, chuqurlashtirilgan tanlov fani sifatida “Muloqot” 4 soat, “O‘qish” 8
soat, “Kompozitsiya” 8 soat, “Grammatika” 4 soat, “Adabiyot” 8 soat hajmda
o‘qitiladi.
Bu ko‘rsatkich O‘zbekistonda “Ona tili va adabiyoti” fani misolida 2018-2019-o‘quv yilida 73,5 soatdan 68 soatga (-5,5), 2020-2021 o‘quv yilida 68 soatdan 57 soatga (-11 soat), yaʼni 2 yilda jami 16,5 soat (25 foiz)ga qisqargan.
Ammo o‘zbek tili (davlat tili)ning ulushi esa
2018-yilda 16 soatdan (6,2%) 2021-yilda 21 soatga (8,4%) yaʼni +2,2% ga oshgan.
Keyingi o‘quv yilida 21 soatdan 27 soatga oshgan. Bu esa mamlakatimizda taʼlim
o‘zbek tilidan boshqa tilda olib borilayotgan maktablarda davlat tilining
o‘qitilishga bo‘lgan eʼtiborning kuchayganligidan dalolat beradi.
Taraqqiyot bor joyda yangi bilim va yangi
yondashuvlarga ehtiyoj sezilishi tabiiy. Shu bois ona tili va xorijiy tillarni,
o‘zbek va jahon adabiyotini o‘qitishni zamon talabiga hamohang tashkil etish,
mavjud muammolarni bartaraf etish ertangi istiqboldagi yutuqlarimiz
kafolatidir.
Vazirlar Mahkamasining “Lotin yozuviga asoslangan
o‘zbek alifbosiga bosqichma-bosqich to‘liq o‘tishni taʼminlash chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi 2021-yil 10-fevraldagi qarori va uning ilovasidagi yo‘l
xaritasida — hujjatlar loyihalarini ilmiy lingvistik ekspertizadan o‘tkazish,
Davlat tilida ish yuritish asoslarini o‘qitish, lotin yozuviga asoslangan
o‘zbek alifbosi, imlo qoidalari va davlat tilida ish yuritishni o‘rganish
bo‘yicha o‘quv kurslarini tashkil etish, elektron dasturiy taʼminotlarini
tayyorlash, vazirlik, idora va tashkilotlarda lotin yozuviga asoslangan o‘zbek
alifbosi va yangi imlo qoidalarini o‘rganishga mo‘ljallangan uslubiy qo‘llanma,
imlo, atama, joy, kishi nomlari, o‘quv lug‘atlari tayyorlash, kirilldagi
adabiyotlarni lotin yozuvidagi o‘zbek alifbosiga o‘tkazish, yangi alifbodagi
yozuvda ish yuritishga to‘liq o‘tish kabi vazifalar belgilangan.
Unga ko‘ra Taʼlim inspeksiyasi buyruqlari to‘liq lotin
yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosida rasmiylashtirilmoqda. Tashqi va binolar
ichidagi yozuvlar, lavhalar, reklamalar, ish qog‘ozlari, blanklar,
peshlavhalar, stendlar, Taʼlim inspeksiyasi rasmiy veb-sayti, eʼlonlar va
ommaviy targ‘ibot materiallari lotin yozuviga o‘tkazildi. Ish yuritish
hujjatlari lotin yozuvida ishlab chiqilishi va qabul qilinishi nazoratga
olindi. Adliya vazirligida lingvistik ekspertizaga bag‘ishlab o‘tkazilgan
seminarlarda ishtirok yetildi. 2021-2022-yillarda 20 nafarga yaqin xodimlar
Toshkent davlat o‘zbek tili va adabiyoti universiteti qoshidagi markazda malaka
oshirishdi. “Davlat tilida ish yuritish” kitobidan foydalanish bo‘yicha
“DTRM-Taʼlim" kanalidan foydalanish yo‘lga qo‘yildi. O‘zbek tilini
rivojlantirish jamg‘armasi tomonidan chop yetilgan “Davlat tilida ish yuritish”
kitobi barcha xodimlariga tarqatildi. Alisher Navoiy nomidagi ToshDO‘TAU bilan
o‘zbek tili taʼlimida uzviylikni taʼminlash, uzluksiz taʼlim tizimi Milliy
o‘quv dasturlariga bag‘ishlangan konfrensiya va seminarlarda ishtirok yetib
kelinmoqda.
Taʼlim inspeksiyasi o‘z faoliyati davomida uzluksiz
taʼlim tizimida o‘quv jarayonlarini, taʼlim sifatini nazorat qilib boradi.
Maʼlumki, sifatli taʼlim – bu pedagogning salohiyatiga bog‘liq, taʼlimning
sifati o‘qituvchining sifatidan yuqori bo‘la olmaydi. Attestatsiya jarayonlari
uchun ishga tushirilgan https://pedkadr.tdi.uz/ platformasi to‘liq lotin
yozuvidagi o‘zbek alifbosiga o‘tkazilib, unda 500 mingga yaqin o‘qituvchilar
bazasi jamlandi. Joriy yilning birinchi yarmida o‘tkazilgan attestatsiya
natijalariga ko‘ra jami pedagoglarning 16 ming 190 nafari, yaʼni 6 foizi oliy
malaka toifasi, 53 ming 662 nafari yaʼni 19 foizi birinchi malaka toifasi, 104
ming 782 nafari yaʼni 38 foiz ikkinchi malaka toifasi olishga muvaffaq
bo‘lishgan bo‘lsa, 22 ming 626 nafar 8 foiz pedagoglarga mutaxassis malaka
toifasi berish to‘g‘risida, 20 ming 30 nafar 7 foiz pedagoglarga nisbatan esa
“Mutaxassis lavozimiga muvofiq emas”ligi to‘g‘risida qarorlar qabul qilindi.
Shuningdek, attestatsiyada ishtirok etib, past natija qayd etgan 61 489 (22,1%)
nafar pedagoglar o‘z ixtiyori bilan navbatdan tashqari qatnashganliklari
sababli ularga nisbatan salbiy qarorlar qabul qilinmadi, yaʼni amaldagi toifasi
pasaytirilmadi. Ushbu attestatsiya jarayonida ona tili, adabiyot va o‘zbek tili
o‘qituvchilarining toifalari ijobiy tomonga o‘sayotganligi kuzatildi.
Yana bir faoliyatimiz taʼlim muassasalari
attestatsiyasi va akkreditatsiyasi bilan bog‘liq. Respublikadagi mavjud barcha
davlat va nodavlat maktabgacha taʼlim, umumiy o‘rta taʼlim, professional
taʼlim, o‘rta maxsus va oliy taʼlim tashkilotlari attestatsiyadan o‘tkazilib
akkreditatsiyalanadi va bu jarayonlar ONAKS.uz elektron platformasi orqali
amalga oshiriladi. Attestatsiya — bu Taʼlim muassasasi faoliyatini baholashda
davlat nazoratining asosiy shakli hisoblanib, taʼlim muassasasida kadrlar
tayyorlash mazmuni, darajasi va sifatining davlat taʼlim standartlari hamda
davlat talablariga muvofiqligini aniqlashdan iborat. Davlat akkreditatsiyasi -
yesa Taʼlim muassasasi faoliyatining davlat taʼlim standartlari va davlat
talablari mezon va talablariga javob berishining davlat tomonidan eʼtirof
yetilishi hamda uning bitiruvchilariga davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi
maʼlumot to‘g‘risidagi hujjatlarni topshirish huquqini berishdan iborat. Ushbu
jarayonlar ham to‘liqligicha lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosida amalga
oshirilmoqda.
Taʼlim tashkilotlari rahbarlari tadbirkorlar
hisoblanadi, o‘zlari asos solayotgan tashkilotga nom tanlash ularning
ixtiyorida. Tadbirkorlarda Nodavlat taʼlim muassasini tashkil yetishdan asosiy
maqsad moliyaviy manfaat hisoblanadi, odamlarni qiziqtirish uchun xorijiy
nomlardan, turli reklamalardan foydalanadi.
Muxtasar qilsak, yurtboshimiz aytganlaridek har
birimiz davlat tiliga bo‘lgan eʼtiborni mustaqillikka bo‘lgan eʼtibor deb, davlat
tiliga ehtirom va sadoqatni ona Vatanga ehtirom va sadoqat deb bilishimiz
lozim, bu harakatni barchamiz o‘zimizdan boshlashimiz, amaliy faoliyatda
namoyon etishimiz kerak.
Mayli “Davlat tili to‘g‘risida”gi O‘zbekiston
Respublikasi qonuni, “Yangi tahrirdagi o‘zbek tili imlosi”ning qabul qilinishi
vaqtincha orqaga surilayotgandir, lekin biz maslahatchilar har birimiz o‘z
ishxonalarimizda bor imkoniyatlar doirasida belni mahkam bog‘lab, o‘zbek
tilining mavqeyini oshirish, davlat tilini rivojlantirish sohasida
normativ-huquqiy hujjatlar ijrosini o‘z vaqtida taʼminlash, lotin yozuviga
asoslangan o‘zbek alifbosini to‘liq joriy yetish, qo‘yingki ustoz Nizomiddin
Maxmudov taʼkidlaganidek, jamiyatda til sezgisi va so‘z sevgisi
barqarorlashuviga o‘z hissamizni qo‘shishimiz kerak. Bu esa ishonamizki, Yangi
O‘zbekiston strategiyasining adolatli ijtimoiy siyosat yuritish yo‘nalishida
“Taʼlim va tarbiya bo‘yicha yangi imkoniyatlarni ishga solish, ilm-fan –
innovatsion taraqqiyot asosi”ning yaratilishiga xizmat qiladi.
Abdurahim
NASIROV,
Taʼlim inspeksiyasi boshlig‘ining maslahatchisi,
filologiya fanlari doktori, dotsent