- Bosh sahifa
- Maslahatchi minbari
- DAVLAT TILINI O‘QITISHDA FINLYANDIYA TAJRIBASI
DAVLAT TILINI O‘QITISHDA FINLYANDIYA TAJRIBASI
Prezidentimizning
o‘tgan yili 6-noyabrdagi taʼlim tizimini isloh qilishga doir farmon va
qarorlarida Finlyandiya tajribasini o‘rganish masalasi tegishli idoralar,
jumladan, Taʼlim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi oldiga vazifa
sifatida qo‘yilgan edi. Shunga ko‘ra mazkur davlat tajribasi o‘rganilmoqda.
Keyingi yillarda ona tilimizni
asrab avaylash, davlat tili sifatidagi maqomini ko‘tarish, jahon miqyosida
o‘rganilishini rag‘batlantirish va targ‘ibotini kuchaytirishga alohida eʼtibor
qaratilmoqda. Bu saʼy-harakatlar zimmamimizga mamlakatimizdagi taʼlim
muassasalarida o‘zbek tilini o‘qitish samaradorligini oshirish masʼuliyatini
yuklamoqda. Bu borada ham ilg‘or xorijiy davlatlar, xususan, Finlyandiya
tajribasi o‘rganilyapti.
Ayni paytda mazkur
mamlakatdagi 2341 ta maktabda 560 ming nafar o‘quvchi tahsil olyapti.
Finlyandiya maktablari o‘quv rejasiga ko‘ra, to‘qqiz yillik haftalik umumiy
yuklama 233 soat. Bu ko‘rsatkich O‘zbekistonda 246 soatni tashkil etadi. Finlar
shundan 42 soatini ona tili va adabiyot faniga ajratadi. Mamlakatimizda ona
tili va adabiyot fanining ulushi 2018-yilda 61 soatni tashkil etgan, 2021-yilda esa 51 soatga
tushgan.
Ammo o‘zbek tili (davlat
tili)ning ulushi 2018-yildagi 16 soatdan bu yil 21 soatga ko‘tarilgan. Bu
mamlakatimizda taʼlim o‘zbek tilidan boshqa tilda olib borilayotgan maktablarda
davlat tilini o‘qitishga eʼtibor kuchaytirilganidan dalolat beradi.
Xuddi
shunday ko‘rsatkichlar, yaʼni ona tili va adabiyoti fanining boshqa barcha
fanlarga nisbatan ulushi Germaniyada 13,4 foiz, Janubiy Koreyada 17,8 foiz,
Yaponiyada 19,1 foiz, Rossiyada 17,5 foiz, Belarusda 13,4 foizni tashkil etishi
kuzatildi.
Finlyandiya maktablarida ona
tili sifatida fin, shved, sami, sigan tili o‘qitiladi. Mamlakatda ikkita davlat
tili mavjud. Ona tili fin tili bo‘lganlar shved tilini, ona tili shved tili
bo‘lganlar fin tilini davlat tili sifatida o‘rganadi. Ona tili sami yoki sigan,
rus tili bo‘lganlar ham fin yoki shved tilini o‘rganishadi.
Mamlakatimizda umumiy o‘rta
taʼlimning yangidan ishlab chiqilayotgan Milliy o‘quv dasturida “Til va
adabiyot fanlari ona tili, adabiyot, o‘zbek tili (taʼlim boshqa tillarda olib
boriladigan maktablar uchun), qardosh tillar (qozoq, qirg‘iz, tojik, turkman),
rus tili (taʼlim rus va o‘zbek tilida olib boriladigan maktablar uchun) o‘quv
predmetlarini qamrab oladi hamda ularning o‘zaro aloqadorligini taʼminlaydi”,
deb qayd etilgan.
Bugungi kunda umumiy o‘rta
taʼlim maktablarida taʼlim yetti tilda olib boriladi. Jumladan, 2 ming 69 ta
maktabda taʼlim rus, qoraqalpoq, qozoq, tojik, turkman, qirg‘iz tillarida olib
boriladi va har bir millat vakillari uchun millatlararo bag‘rikenglik tamoyili
asosida zarur sharoitlar yaratilgan. O‘quv jarayoni o‘quvchilarning o‘z ona
tilida tashkil etilgan va ushbu maktablarning har birida barcha fanlardan
darslik va o‘quv metodik adabiyotlar mavjud.
Fin taʼlim tizimida
o‘quvchilarning til o‘rganish qobiliyatini rivojlantirish bolalikdan boshlanadi
va hayot mobaynida davom etadi. Bu jarayon uyda, maktabda va maktabdan tashqari
vaqtlarda rivojlantiriladi. Maktabda til o‘qitishning asosiy prinsipi turli
vaziyatlarda tildan foydalanishga o‘rgatish hisoblanadi.
Birinchi-ikkinchi sinflarda
ona tili va adabiyotni o‘qitishda o‘quvchilarning individual qobiliyatini
hisobga olgan holda ongli yondashish, o‘zini namoyon qilish va muloqot
layoqatini, shuningdek, tinglash, gapirish, o‘qish va yozish qobiliyatini
rivojlantirish alohida vazifa hisoblanadi.
Uchinchi–oltinchi sinflarda
fanning o‘ziga xos maqsadi o‘quvchilarni o‘zini namoyon qilish, o‘zaro taʼsir
o‘tkazish, o‘qish va yozish qobiliyatini oshirishga qaratiladi. Bundan
tashqari, ushbu bosqichda matn janrlari doirasi kengayadi. O‘quvchilarga
ko‘proq turli matnlarni talqin va tahlil qilish, tuzish va baholash
ko‘nikmalari o‘rgatiladi. Bolalar tanlagan qiziqarli kitoblar va boshqa
multimediali matnlar o‘quv jarayonida qo‘llanadi. O‘quvchilar o‘qish orqali
dunyoqarashini kengaytiradi. Maktabdan tashqari madaniy va multimedia
xilma-xilligi orqali ona tili va adabiyotini o‘rganish imkoniyatidan keng
foydalaniladi.
O‘zbekistonda esa o‘quvchiga
tilni o‘qitish orqali u bo‘yicha egallanadigan nutqiy faoliyat turlari: tinglab
tushunish, gapirish, o‘qish va yozish amallarini har bir sinfda o‘rgatish,
mustaqil fikr almasha olish, eshitilgan matnni idrok etish, yozma manbalarni
o‘qish orqali axborot olish, voqea-hodisalarga o‘z munosabatini bildirish
malakasini egallash dinamikasi nazarda tutiladi.
Adabiyot — so‘z sanʼati. Shu
sababli ona tilini puxta o‘zlashtirmasdan turib, adabiyotning go‘zalligi va
qudratini anglab bo‘lmaydi. Ona tili va adabiyot fani darslari mazmuni
o‘quvchida so‘zga qiziqish va eʼtibor hissini muntazam o‘stirib borishdan,
ularga so‘zning ahamiyati, turli matnlarda tutgan o‘rnini tushuntirishdan
iborat.
O‘zbekiston Milliy o‘quv
dasturida maktab bitiruvchilarida til va adabiyot fanlari bo‘yicha
rivojlantiriladigan umumiy kompetensiyalar belgilanmoqda. Ularni nutqiy
(og‘zaki va yozma nutq malakasi, o‘qish va tushunish, tinglab tushunish) hamda
lingvistik kompetensiyalar (lingvistik malaka: fonetika, imlo, leksikologiya,
morfologiya, sintaksis) orqali shakllantirish ko‘zda tutilgan.
Finlyandiya maktablarida o‘quvchilarning
til ko‘nikmalari va milliy madaniyati hisobga olinadi. Maktab boshqa ona tilida
so‘zlashadigan va boshqa madaniyatga mansub bo‘lgan o‘quvchilar uchun o‘rganish
hamda muloqot qilish imkoniyatini yaratishi kerak. O‘qituvchilar o‘z fani
bo‘yicha fin va shved tilida dars bera olishi lozim. Barcha ko‘rsatmalar umumiy
o‘rta taʼlim uchun o‘quv dasturida belgilangan muddao va tamoyillarga muvofiq
bo‘lishi ko‘zda tutiladi. Maqsad o‘quvchilarni turli til va madaniyatlarni
qadrlashga o‘rgatish, ikki va ko‘p tillilikni targ‘ib qilish va shu orqali
o‘quvchilarning lingvistik bilimlari va metalingvistik ko‘nikmalarini
mustahkamlashdan iborat.
Yana
bir holat borki, muayyan sinf yoki maktabda taʼlim qaysi tilda olib borilishi
taʼlim to‘g‘risidagi qonun doirasida, taʼlim oluvchilar va ularning ota-onalari
qarorlari asosida belgilanadi Biroq zarurat bo‘lsa, ona tili va adabiyot
bo‘yicha darslar hukumat qaroriga muvofiq birlashtirilishi mumkin. Bunday holda
o‘qituvchilar umumiy o‘qitiladigan barcha fanlarning kamida yarmini ona tili
sifatida belgilangan tilda o‘tishi kerak. Bu jarayonda oila va maktab
o‘rtasidagi o‘zaro kelishuvga amal qilinadi.
Ingliz, nemis, fransuz va
boshqa tillarni chet tili sifatida o‘rganish o‘quvchilarda ko‘p tillilik,
savodxonlik kompetensiyalarini shakllantiradi. Mutaxassislarning fikricha, fin
tilini juda kam davlatlarda tushunishadi. Shuning uchun finlar dunyo aholisi
muloqot qiladigan asosiy chet tillarni yuqori darajada o‘rganishni maqsad
qilgan. Qolaversa, turli tillarda so‘zlashish qobiliyati fanlararo
integratsiyani mustahkamlashga yordam beradi.
Abdurahim NOSIROV,
Taʼlim sifatini nazorat qilish
davlat inspeksiyasi
boshlig‘i maslahatchisi, filologiya fanlari doktori
"Yangi O'zbekiston" gazetasidan olindi