- Bosh sahifa
- Yangiliklar
- O‘ZINI BILMAGAN QUYUSHQONDAN CHIQADI
O‘ZINI BILMAGAN QUYUSHQONDAN CHIQADI
O‘tgan hafta ijtimoiy tarmoqlarda o‘zbek rok guruhi
FLYIN UPning 24-yanvar kuni Alisher Navoiy nomidagi Akademik teatri oldida
bo‘lib o‘tadigan konserti haqida post (afishasi) tarqatildi (FLYIN UP Площад
имени А.Навои 24.01/20:45). Postda yuqoridagi ruscha
yozuvlardan keyin Mir Alisher Navoiyning... gitara ushlab turgan rasmlari
joylashtirilgan. So‘z mulkining sultoni Navoiy asarini ko‘chirishda bitta
nuqtani tushirib qoldirgani bois arab imlosida yozilgan ko‘z so‘zi ko‘rga
aylanib qolgani uchun hattotdan qanchalar norozi bo‘lgan ekanlar alloma.
Biz ko‘rib turgan, ming-minglab odamlarga taqdim etilayotgan postdagi rasm –
ilmsizlik, befarosatlik va no‘noqlik kasridan oqbilaklarga munosib keladigan
qo‘llar... barmoqlarning hozirgi zamon oliftalari harakatlarini eslatuvchi
holati va ularga gitara tutqazib qo‘yilishi – “ijodkor”larning bu ishi...
ruhlar olamini bilmadim, lekin tirik va qalbi uyg‘oqlar uchun, juda
yumshoq qilib aytganda, ...ning quyushqondan chiqib tirjayib turish emasmi?!
Hazrat Mir Alisher Navoiy –
bashariyat tarixida turkiyzaboniy adabiyotning tamal toshini mustahkam qo‘ygan,
o‘sha davrgacha saroy shoirlari “temirchi bosqonga bolg‘a urganda chiqadigan
tovush”ga o‘xshatib istehzo bilan kamsitgan bizning qadim ona tilimizda
botiniyu zohiri go‘zal, dunyo madaniy-maʼaviy merosining durdonalaridan bo‘lib
qolgan asarlar yaratgan mutafakkir ijodkor. Alisher Navoiy – dunyoviy va
uhroviy ilmlar sohibi bo‘lgan ulamo va ularga amal qilib yashagan, Alloh
martabasini baland etgan pokiza zot. Alisher
Navoiy ham badiiy asarlaridagi g‘oyalari, ham faoliyati bilan mamlakatda
tinchlik barqaror bo‘lishi, toj-taxt uchun qonli kurashlarning oldini olish,
mehnatkash el-ulusning ofiyatda yashashi uchun aqlu donishmandlik bilan kurashgan
arbob. Alisher Navoiy – hayoti davomida orttirgan boyliklarini yo‘llar,
ko‘priklar, misjid va madrasalar qurishga; ilmu iqtidor ahli, tolibi ilmlarni
qo‘llab-quvvatlashga, ehtiyojmandlarning og‘irini yengil qilishga sarf etgan
sahovatpesha, maʼrifat va madaniyat homiysi...
O‘rta asrlarda qalamkashlar
orasida “Hamsa” yozish anʼana bo‘lgani bois o‘nlab “Hamsa”lar yaratildi, ular
orasidan Nizomiy Ganjaviy, Husrav Dehlaviy, Abdurahmon Jomiy va Alisher Navoiy
yakqalam etgan “Hamsa” asarlari badiiy-g‘oyaviy yuksakligi bilan noziktaʼb
o‘quvchilar qalbini o‘zgacha rom etib kelmoqda. Olimlar, adabiyotsevarlar
ijodkorlarning beshdostonlari orasida Alisher Navoiy “Hamsa”sini yana alohida
eʼtirof etadilar. Qarang, shunday asarni yaratishni niyat qilgan Alisher Navoiy
Allohga hamdu sanolar, Payg‘ambar (s.a.v)ga durudu salavotlardan keyin
ustozlari oldidagi andishasini hurmatu odob bilan bayon etadi:
Emas oson bu maydon ichra turmoq,
Nizomiy panjasiga panja urmoq.
Kerak sher oldida ham sher jangi...
Ha, Hazrat Navoiy – insoniyatga, ayniqsa, uning
avlodlari bo‘lgan bizning xalqimizga insoniylik fanida ham buyuk ustod. U o‘z
muallimlari davrasiga qo‘shilib, ularning yo‘lidan yurib asar yaratmoqchi ekan,
ustozlar qalamiga mansub asarlarni puxta o‘rganadi, ularga havasu muhabbat,
ehtirom, izzat bilan yondashuv barobarida o‘z izzatini saqlaydi.
Eh-he, Navoiy shaxsiyati, u
yaratgan qahramonlar ibrati, g‘azallarida yaraqlab turgan imon-eʼtiqodi butun
qalb nurlari, hikoyatlaridagi barcha tabaqa vakillariga saboq bo‘lguvchi hikmatlar
haqida qariyb olti asrdan buyon hayrat bilan yozilmoqda, bahsu munozalar
bo‘lmoqda. Ammo bu maʼnaviyat nurlarining taʼrifi, taʼsiriga chek-chegara yo‘q.
Asrlar davomida “Navoiyxonlik” davralari yoshu qari, boyu kambag‘allarni
ohanrabo kabi o‘ziga tortib keldi.
Adabiyotshunos olim
Muhammadjon Madg‘oziyev so‘zlab bergandilar:
– XVII asr oxiri XIX asr boshlarida
Marg‘ilonda ham “Navoiyxonlik” eng go‘zal adabiy mashvaratlardan biriga
aylangan edi. Oqshomlari erkaklar alohida, ayollar alohida yig‘ilishib Navoiy
g‘azallarini mutolaa qilishar, ularni tahlil etib ibratu zavq olishar edi.
Og‘izdan og‘izga o‘tib kelgan mana bu hikoya va uning isboti bo‘lgan muhammas
ham xalqimizning adabiyotga, sheʼriyatga, xususan, Navoiy hazratlariga eʼtiqodi
ifodasidir.
XIX asr ikkinchi yarmida
Marg‘ilonning Chahorchinor mahallasida yashovgan, Umidiy va Chahorchinoriy
tahallaslari bilan g‘azallar bitib yurgan shoir navbatdagi “Navoiyxonlik”ka
yig‘ilganlarning eʼtiborini o‘ziga qaratib:
– Men bir narsaga juda
hayron qoldim, – deya gap boshlabdi. – Navoiyning bir g‘azali:
Ko‘kragimdur subhning pirohanidin chokrok,
Kirpikim shabnam to‘kulgan
sabzadan namnokrok, –
bayti bilan boshlanadi. Qarang-a, insonning
ko‘ksi subhdagi osmondan ham qontalashroq, chokroq bo‘lishi mumkinmi?
Nazarimda, hazrat mubolag‘ani aql bovar qilmaydigan darajada oshirib yuborganga
o‘xshaydilar...
Umidiyning bu gapi, yaʼni
Navoiyga eʼtirozi yig‘ilganlarning kayfiyatini buzibdi. Shu kuni davraga
fayz kirmabdi. Ixlosmandlar Umidiyning fikriga munosabat ham bildirmabdilar,
ortiqcha so‘z ham aytmabdilar...
Umidiy qanchalar noto‘g‘ri ish
qilganini tushunsada, endi kech... U ham kulbasiga qaytib, iztirobga g‘arq
bo‘lib, bedor yotibdi, tong oldi ko‘zi ilinibdi.
...Katta gulzor... Yaproqlari
shovullab turgan daraxtlar soya solgan yo‘lakdan Mir Alisher Navoiy yurib
kelaveribdilar. O‘zini befarosatlikda ayblab xoki turob bo‘lib yotgan Umidiy
ustodi komilni uzoqdan ko‘ribdida, huzurlariga peshvoz borib, choponlarining
etagini ko‘ziga surtib uzrlar ayta boshlabdi.
– Tur, bo‘tam, tur! – deya Umidiyning boshini silabdilar Navoiy.
Xuddi shu yerda hayajonu titroq bilan ko‘zini
ochgan Umidiy anglabdiki, ko‘rganlari tush ekan. Sapchib o‘rnidan turibdi,
tahorat olib ikki rakat nafl namozini o‘qibdi. So‘ngra tokchada turgan Navoiy
“Devon”ini olib, yuqorida tilga olingan g‘azalni ochibdi va beixtiyor unga
muhammas bog‘lashga tushibdi. Ko‘ziga yoshlar, diliga misralar quyilib kelibdi.
Umidiyning bizga yetib kelgan o‘sha muhammasi mana bunday boshlanadi:
Ayo, Umidiy quling befahmu beidrokrok...
Qarangki, shoir xuddi shu kecha o‘zi bilmagan
holda adabiyotning bu janriga yangilik kiritgan ekan. Yaʼni, o‘sha paytgacha
(va undan keyin ham) biror g‘azalga muhammas bog‘lagan shoirlar o‘z tahallusini
faqat asarning oxirgi bayti oldidan keltirgan bo‘lsa, qilib qo‘ygan hatosi,
“befahmu beidrokrok” ekanligini imkon qadar tez tan olishga shoshilgan Umidiy
“Men aybdor, men nodon qulingiz...” deb bosh egib uzr so‘ragan kabi o‘z
tahallusini muhammasning birinchi baytidayoq keltirgan ekan.
Demoqchimizki, qalblar obi
rahmat kabi bahramand bo‘layotgan, eʼzozlagan, faxru iftixor etgan
milliy-maʼnaviy chashmalar, buloqlarga... kechirasizlaru, yuviqsiz qo‘l-oyoq
bilan yaqin borish ham juda xunuk, maʼnaviy basirlikka o‘xshaydi. Ona o‘zbek
tilimiz boyligini jamlab, ularning qiyofayu mag‘zini o‘z asarlarida marjon kabi
jilolantirib; xalqimizning fazilat, fasohat, ilmu kamolot, sahovatini
insoniyatga mangu ibrat bo‘lib qoladigan saodatbaxsh merosida barhayot gullar
kabi yashnatib-yashartirib ketdi. Mir Alisher Navoiyning asarlari, xotirasi va
xuddi shuningdek, asl mutaxassislar u zotning ichka va tashqi olamini chuqur
o‘rganib yaratgan badiiy, madaniy asarlar, yodgorliklar, tasviru
esdaliklarga o‘z ixtiyorimiz bilan bir nuqta qadar o‘zgartirish yoki yangilik
kiritishga, ularni zamonasoz etish uchun urinishga, millat va ulug‘larimiz
ruhiyatiga yot nimalarnidir tirkashga hech kimning, hech kimning!.. ayniqsa,
O‘zbekiston zaminida yashab turib rok guruhiga odamlarning tili aylanadigan, el
tushunadigan nom topishni ham o‘ziga munosib ko‘rmagan FLYIN UP
kabilarning na haqi, na huquqi bor!
So‘zimni shu o‘rinda
tugatmoqchi bo‘ldimu, ammo bu holat ustozlar o‘gitlariga xilof... Beixtiyor
Navoiy hazratlarining “El netib topkay menikim, men o‘zimni topmasam” degan
satrlari dilimga keldi. O‘zini bilmagan, bilishga ham intilmay, osonu arzon
“karamsho‘rva”larga bo‘kkanlarning taqdiriga ulug‘larimiz sochib ketgan
ziyolardan qatra-qatra, zarra-zarra bo‘lsada, nasib etishini chin dildan
tiladik. Zero, Navoiy merosining qatrayu zarralari ham anglagan qalblarni
ezgulik, chin insoniylik, ikki dunyo saodati yo‘liga muhabbat, o‘zlikka sadoqat
tuyg‘ulari bilan nurlantirmoqqa qodir.
Muhtarama
ULUG‘OVA,
Respublika
Maʼnaviyat va maʼrifat markazi
direktorining
maslahatchisi,
O‘zbekiston
Respublikasida xizmat ko‘rsatgan
madaniyat
xodimi