- Bosh sahifa
- Yangiliklar
- Turkiy xalqlar ilmga qancha eʼtibor qaratsa, shuncha qudratli bo‘ladi!
Turkiy xalqlar ilmga qancha eʼtibor qaratsa, shuncha qudratli bo‘ladi!
O‘zbekiston Respublikasi
madaniyat vazirining maʼnaviyat va davlat tili masalalari bo‘yicha
maslahatchisi, filologiya fanlari doktori, professor Maʼrufjon Yo‘ldoshev
Turkiya jumhuriyatining strategik tadqiqotlar portali - “Milliy g‘oya markazi”
muxbiri Yeliz Shenerli savollariga javob berdi.
“Turkiy
xalqlar ilmga qancha eʼtibor qaratsa, shuncha qudratli bo‘ladi!”
O‘zbekiston
Respublikasi madaniyat vazirining maʼnaviyat va davlat tili masalalari bo‘yicha
maslahatchisi, filologiya fanlari doktori, professor Maʼrufjon Yo‘ldoshev
O‘zbekiston mustaqilligining 30 yilligi arafasidagi kechinmalari, mamlakatning
mustaqillik davridagi ichki va tashqi siyosati hamda davlat tili bilan bog‘liq
jarayonlar haqidagi fikrlari bilan o‘rtoqlashdi. Maʼrufjon Yo‘ldoshev turkiy
xalqlarning ilm bilangina kuchli va biru bor bo‘lishlari mumkinligiga
ishonishini aytib o‘tdi.
Yeliz
Shenerli: Bugun dunyo o‘zbeklari mamlakat mustaqilligining 30
yilligini keng nishonlamoqda. Bir o‘zbek olimi sifatida sizga bu sana nimalarni
eslatadi? Nimalarni his qilasiz?
Maʼrufjon
Yo‘ldoshev: Ha bu kun biz uchun nihoyatda muhim
va qadrli bir kun. Markaziy Osiyoning jadal taraqqiy etayotgan va dunyoning eng
rivojlangan davlatlari safiga qo‘shilishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ygan
O‘zbekiston bugun mustaqilligining 30 yilligini keng nishonlamoqda.
O‘zbekiston bundan 30 yil
oldin sobiq Sovet Ittifoqidan ajralib mustaqilligini eʼlon qilgan edi. Men u
paytlarda talaba edim. Voqealar qanday rivojlanganligini yaxshi eslayman.
O‘zbekistonning mustaqillikka erishgunga qadar bosib o‘tgan yo‘lining oson
bo‘lmaganligini ham, mustaqillik eʼlonidan so‘ng boshlangan murakkab
jarayonlarning qanday kechganligini ham xuddi kechagidek eslayman. Mamalakat
siyosiy jihatdan ham, ijtimoiy, iqtisodiy jihatdan ham tang ahvolda edi. Shunga
qaramay xalq umidsizlikka tushmadi. Sabr va matonat bilan kutdi. “Eski tuzum
yaxshi edi” – deya nadomatga berilmadi. O‘z davlatining ozod bo‘lganiga shukr
qildi. Ertangi kunga umid bog‘ladi. Chunki biz davlatni milliy o‘zligimizning
himoyachisi va qadriyatlarimizning baqosi uchun mustahkam qo‘rg‘on sifatida
qadrlaymiz. Davlat mustaqil bo‘lmaguncha tilimiz ham qadr topmaydi, dinimiz va
milliy urf-odatlarimizni ham emin-erkin yashay olmaymiz. Ozod bo‘lgach,
bularning hammasiga erishishimiz mumkinligini o‘ylab orzu-xayollarga
berilardik. Har safar Mustaqillik kuni arafasida o‘sha kunlar kino lentasidek
ko‘z oldimdan o‘tadi.
O‘zbekistonning
mustaqilligini tan olgan ilk davlat Turkiya bo‘ldi. Ortidan dunyo davlatlari
bilan siyosiy va iqtisodiy aloqalar o‘rnatildi. O‘zbekiston 1992-yilning
2-martida BMTga aʼzo bo‘ldi. Mustaqillik qo‘lga kiritilgach, dastlab, milliy
madaniyatni, milliy o‘zlikni tiklashga qaratilgan ishlarga ahamiyat berildi.
Shu bilan birga ilg‘or demokratik g‘oyalarga moslashishga va bu borada
rivojlangan davlatlarning tajribalaridan foydalanishga harakat qilindi. Oradan
30 yil o‘tib, erishilgan natijalarga qaraganda orzularning ro‘yobga
chiqqanligini ko‘rib turibmiz va bundan behad baxtiyor bo‘lmoqdamiz.
Yeliz
Shenerli: Qadimiy tarixga ega buyuk turkiy oilaga mansublik siz
uchun nimani ifodalaydi?
Maʼrufjon
Yo‘ldoshev: O‘zbekiston so‘nggi yillarda amalga
oshirayotgan islohotlari bilan Markaziy Osiyoning eng jozibador davlatiga
aylanishni maqsad qilgan. 2020-yil maʼlumotlariga ko‘ra 34 milliondan ziyod
aholisi bilan hududning eng gavjum mamlakati hisoblanadi. Maʼlumingizki, har
burchagidan tarix ufurib turadigan ushbu diyorda xorazmshohlar, temuriylar,
shayboniylar, boburiylar qudratli davlatlar qurgan, shuningdek, Chor Rossiyasi
tomonidan tugatilgan Buxoro amirligi, Qo‘qon va Xiva xonliklari ham shu zaminda
qaror topgan edi. Turkiya Jumhuriyati Prezidenti muhtaram Rajab Tayyib
Erdo‘g‘an taʼbiri bilan aytganda “Turkiston madaniyatining beshigi bo‘lgan bu
muqaddas zamindan Beruniy, Ibn Sino, Xorazmiy, Mirzo Ulug‘bek, Ali Qushchi kabi
olamni yoritgan, insoniyat ufqini kengaytirgan mutafakkirlar yetishib chiqqan.
Imom Buxoriy, Moturidiy, Imom Termiziy, Bahovuddin Naqshiband kabi maʼnaviy
daholarimiz shu yerning, shu muqaddas zaminning armug‘onidir.” Bu ro‘yxatni
yana ko‘p davom ettirish mumkin. Buni idrok etib yashash, tabiiyki, insonga
buyuk faxr va masʼuliyat yuklaydi.
Murakkab zamonlarda biz
qadim tariximizdan kuch oldik, farzandlarimizga ajdodlariga munosib farzandlar
bo‘lishi kerakligini uqtirib keldik. Milliy qadriyat va urf-odatlarimizni
farzandalarimizga ertak shaklida bo‘ladimi, dostonmi, qo‘shiq yoki alla
shamoyilida bo‘ladimi, bir yo‘l topib singdirishga harakat qildik. Chunki
borligimiz va borlig‘imiz uchun ulardan cheksiz minnatdormiz. Beruniyni,
Xorazmiyni, Ibn Sinoni, Navoiyni bilmagan bola o‘zbek bo‘lishi mumkin emas deb
o‘rgatdik. Shu o‘rinda O‘zbekiston xalq shoiri Halima Xudoyberdiyevaning bir
sheʼri yodga tushadi. Izningiz bilan aytib bersam.
MAJBURIYAT
Ona, menga ne
bersangiz
Barin o‘tkazdim.
Ajdodlarning bor
shamoyil,
Shevalarini.
Menam Sizday tinmay
Sabr daraxti
o‘tqazdim,
Toqat bilan terdim
Toqat mevalarini.
Barin berdim, nima
berdim
Eslolmayapman...
Taajjubki, hech
vaqom yo‘q,
Ship-shiydam,
hurmen.
Sizdan meros baland
bo‘yni,
Ozg‘in qomatni
Qizimga berishga
majburmen.
Sheʼrda ifodalanganidek,
ajdodlardan bizga nimaiki qolgan bo‘lsa, hammasi merosdir va ularni yo‘qotmay,
beshikastu benuqson tarzda kelasi avlodlarga yetkazish muqaddas burchimizdir.
Yeliz
Shenerli: O‘zbekistonning mustaqillikdan keyingi ichki va tashqi
siyosatida qanday o‘zgarishlar ro‘y berdi?
Maʼrufjon
Yo‘ldoshev: O‘tgan 30 yil mobaynida O‘zbekiston
mustaqilligini mustahkamlab, iqtisodiy rivojlanish yo‘lida jiddiy odimlar otdi.
Mustaqillikni qo‘lga kiritgandan so‘ng yangi davlat barpo qilishning huquqiy
muammolari ustida ishlandi. Sobiq tuzumdan qolgan barcha muassasalar
o‘zgarishi, boshqaruv tizimi tubdan isloh qilinishi, zamonaviy demokratiyaga
mos qonunlar ishlab chiqilishi kerak edi. Bular muvaffaqiyat bilan amalga
oshirildi. Hatto murakkab bir davrda navqiron davlatning yangi alifboga o‘tish
qarorini olganligini ham taʼkidlash zarur.
1993-yildan eʼtiboran maktablarda taʼlim o‘zbek lotin
alifbosida berildi. Hozir ham shunday. 1995-yilda isloh qilingan va 2021-yilning
oxirigacha yana bir isloh qilinishi ko‘zda tutilgan o‘zbek lotin alifbosiga
to‘liq o‘tishimiz turkiy xalqlar uchun ham muhim ahamiyat kasb etadi. O‘qish va
uqish bilan bog‘liq muammolarning bartaraf qilinishiga ishonamiz. 30 yil mobaynida
mamlakatda konstitutsiya bilan birga barcha qonunlar yangilandi,
takomillashtirildi va amaliyotga tatbiq qilindi. Davlatning uch asosiy ustuni
bo‘lgan qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyati tizimi
mustahkamlandi. Shu tarzda konstitutsiyaga asoslangan boshqaruv tizimi qaror
topdi.
Yeliz
Shenerli: Baʼzi turkiy davlatlarning va xalqlarning uzoq yillar
rus sovet hokimiyatining qo‘l ostida qolib ketishi milliy madaniyat va milliy
aloqalarga qanday taʼsir qildi?
Maʼrufjon
Yo‘ldoshev: Mustaqil bo‘lmasdan avval har qanday
muammoning yechimi Moskvada edi. Mayda muammolarni hal qilish uchun ham
Moskvadan ruxsat olinar edi. Biz bola edik ammo nimadandir shikoyat qilmoqchi
bo‘lgan odamlarning “Moskvaga arz qilaman” deya yozg‘irganlarini eslaymiz. Hatto
“Moskvaga yozgan ekan, hal bo‘libdi” tarzidagi gaplarni eshitardik, albatta.
Ilmiy ishlar ham rus tilida
yozilar va Moskva yoki Peterburgda himoya qilinar edi. Istiqloldan so‘ng bular
barham topdi, albatta. Ayniqsa, milliy urf-odatlar va anʼanalarning aksariyatiga
“eskilik sarqiti” sifatida qaralardi. Masalan, yaxshi eslayman, bahorda
Navro‘zni nishonlash ham taqiqlangan edi, hatto uyda, oila davrasida
nishonlashga ham yo‘l qo‘yilmas edi. Bahorda tayyorlanadigan sumalakni ham
taqiqlagan zehniyatning islomiy eʼtiqodga munosabatini gapirmasam ham bo‘ladi.
Sovet tashviqotiga ko‘ra,
milliy tillar yo‘qolib, yagona til – Sovet tili qolishi kerak edi. Turkiy
xalqlar ham o‘zaro muloqot jarayonida rus tilidan foydalanishlariga zamin
yaratilgan edi. Aslida, ko‘chada, bozorda qozoq, tatar, o‘zbek uchrashib qolsa
va har biri o‘z tilida gapirsa ham bir-birlarini bemalol tushunishar edi. Zero,
yakpora Turkiston zamini XX asrning boshlarida parchalandi, alohida davlatlar
va millatlar tashkil qilindi. Mushtarak xususlar o‘rniga muttasil farqliliklar
haqida gapirildi va uqtirildi. Shu sabab umumturkiy madaniyat va mushtaraklik
zaiflasha boshladi. Bu haqda yana uzoq gapirish mumkin.
Yeliz
Shenerli: O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
Shavkat Mirziyoyevning Turkiyaga va turkiy dunyoga munosabati haqida nimalarni
ayta olasiz?
Maʼrufjon
Yo‘ldoshev: Bu haqdagi fikrlarimni qisqa va aniq
ifodalash uchun bir necha band shaklida aytib o‘tsam:
1. Prezident
Sh.M.Mirziyoyev “Yangi O‘zbekiston” g‘oyasini ilgari surdi. “Yangi O‘zbekiston”
yoki “Uchinchi Renessans” deb atalayotgan g‘oya zamirida milliy qadriyatlarga
asoslangan holda taraqqiy etish nazarda tutiladi. Hozirgi O‘zbekiston
tuproqlarida qadimdan ikki buyuk uyg‘onish jarayoni kuzatilgan. Birinchisi,
IX-XII asrlarda, ikkinchisi temuriylar saltanatining cho‘qqisi - XIV-XV
asrlarda Sharq Renessansi nomi bilan tarix zarvaraqlariga bitilgan.
Prezident Sh.M.Mirziyoyev
ilgari surgan yirik loyihalar, amaliyotga tatbiq qilinayotgan hadaflar uchinchi
uyg‘onish daragini berayotgani ham bor gap. Bu muazzam loyiha xalqni ezgu
umidlar uchun jipslashtirmoqda. Barcha sohalarda “Yangi O‘zbekiston” g‘oyasiga
mos loyihalar ishlab chiqilmoqda, yangilanishlar jadallashmoqda. Bu borada qay
darajada muvaffaqiyatga erishishimiz mumkinligini vaqt ko‘rsatadi. Ammo
bularning bari millatni, xalqni yakdillikka chorlayapti, birlik orqali kuchli
bo‘lish mumkinligiga ishontiryapti.
2. Diniy eʼtiqod borasidagi
taqiqlarga barham berildi. Hozirda har bir vatandosh o‘z eʼtiqodi amriga binoan
emin-erkin yashamoqda. Faktlarga eʼtibor qilsak, 2021-yilda yaʼni, aniqrog‘i, 8 oyda 13 ta katta masjid foydalanishga
topshirilibdi. Oxirgi uch yil ichida 256 yangi masjid qurilibdi, 308 tasi
kapital taʼmirdan so‘ng ibodatga ochilibdi. Ayollarning boshidagi ro‘moli ham
masala edi, bu ham erkinlashtirildi. Diniy masalalar tufayli hibsga olingan
vatandoshlar ozod qilindi.
3. Matbuot va so‘z
erkinligi bo‘yicha katta ishlar qilindi. Shaffoflik va adolat borasidagi ishlar
tobora kengayib bormoqda. Blogger, media va axborot vakillarining huquqlari
bilan bog‘liq qonunlar takomillashtirildi.
4. Lotin yozuviga
asoslangan o‘zbek alifbosiga o‘tish jarayoni tezlashtirildi. O‘zbek tilining
davlat tili sifatida barcha tashkilot va muassasalarda qo‘llanilishiga eʼtibor
kuchaytirildi. Davlatimiz rahbari xalqaro anjumanlarda o‘zbek tilida nutq
so‘zlash orqali xalqqa namuna bo‘lmoqda. Masalan, Birlashgan Millatlar
Tashkiloti Bosh assambleyasining 75-sessiyasida o‘zbek tilida nutq so‘zladi va
bu nutqni xalq katta muhabbat bilan kutib oldi.
5. Inson huquqlari borasida
ham ulkan islohotlar amalga oshirilmoqda. Fuqarolarning davlatga, adolatga va
qonunlarga ishonchi ortdi.
6. O‘zbekiston turkiy
dunyoga va butun dunyoga o‘z eshiklarini ochdi. Prezident Sh.M. Mirziyoyev
tashabbusi bilan mamlakatimiz turkiy dunyoning madaniy markaziga aylanmoqda.
Har sohada hamkorlik kun sayin ortib bormoqda. Zero, shunday bo‘lishi ham kerak
edi. Chunki O‘zbekistonsiz turkiy dunyo haqida gapirish mumkin emas.
O‘zbekiston Markaziy Osiyoning va turkiy dunyoning maʼnaviy maʼbadi hamda
benazir turizm markazidir.
Yeliz
Shenerli: O‘zbekistonda davlat tiliga eʼtibor masalasi qanday
kechmoqda? Masalan, mustaqillikka erishilgandan keyin o‘zbek tili davlatning
barcha muassasalarida erkin qo‘llanilyaptimi? Turkiy xalqlarning alifbo
mushtarakligi borasida aniq odimlar otilyaptimi?
Maʼrufjon
Yo‘ldoshev: 2019-yilda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Davlat tilini
rivojlantirish departamenti tashkil topdi. Vazirlik va davlat tashkilotlarida
rahbar maslahatchisi lavozimi tashkil etilib, tilshunos olimlar va
mutaxassislar jalb qilindi. Men ham O‘zbekiston Respublikasi madaniyat
vazirining maslahatchisi sifatida hukumatning davlat tili siyosatini vazirlik
va unga taalluqli idoralarga tatbiqini nazorat qilaman.
Joriy yilning 1-avgustidan boshlab barcha idoriy yozishmalar o‘zbek
tilida va o‘zbek lotin alifbosida amalga oshirilmoqda. Shuni alohida aytish
lozimki, O‘zbekistonning til siyosatida biron bir tilni taqiqlash haqida gap
yo‘q. Barcha tillar davlat eʼtiborida. Hozir o‘zbek tilining faoliyat
maydonini kengaytirish va boshqaruv tizimidagi o‘rnini mustahkamlash ustida ish
ketmoqda.
Yeliz
Shenerli: Turkiy xalqlarga tilaklaringizni bildirsangiz.
Maʼrufjon Yo‘ldoshev: Turkiy xalqlar ilm-fanga eʼtibor qaratgan davrlarda dunyoni hayratga solgan edi. Farg‘onadan chiqqan bir olim Misr xalqining azaliy muammosini “Miqyosi Nil”ni ijod qilish orqali hal qilib bergan edi. Al Xorazmiy bugungi texnika ilmining va raqamli elektronikaning tamali hisoblangan ikkilik sanoq tizimini va nol sonini kashf qilgan edi. Ibn Sino tibbiyotda bugungi kun olimlarini hamon hayratga solib keladigan kashfiyotlarga qo‘l urgan. Beruniy arifmetika, geometriya, fizika, kimyo, mineralogiya kabi ko‘plab ilmiy sohalarda faoliyat yuritgan bo‘lsa, Moturudiy eʼtiqd ilmida, Buxoriy hadis ilmida, Mirzo Ulug‘bek astronomiyada favqulodda asarlarni o‘rtaga qo‘yganlar.
Xulosa qilib aytganda, o‘z davrida ilm orqali nimalar qilish mumkinligini dunyoga namoyon qilgan turkiylar yana ilm soyasida dunyoning muammolariga yechim topishlari mumkin. Men bunga ishonaman. Pandemiya sharoitida korona virusiga qarshi vaksinani kashf qilgan turk olimlaridan dunyo ahli qanchalik minnatdor bo‘layotganligini kuzatib turibmiz. O‘zbekistonda yeyish mumkin bo‘lgan “pomidor-vaksina”larni o‘ylab topgan olimlar ham buyuk Ibn Sinoning munosib avlodlari hisoblanadi. Shu sabab turkiy xalqlar ilm-fanga qancha eʼtibor qaratsa, shuncha qudratli bo‘ladi. Davlatlarimiz orasidagi do‘stlik aloqalarining va hamkorlikning barcha sohalarda yana-da ortishiga ishonaman.