- Bosh sahifa
- Yangiliklar
- MUMTOZ OHANGLARGA OSHUFTALIK
MUMTOZ OHANGLARGA OSHUFTALIK
O‘tgan
asrning to‘qsoninchi yillaridagi voqealar adiblarimizni “Adabiyot o‘ladimi?” –
deb o‘ylashga majbur qilgan edi. Sobiq mustamlaka changalidan qutulgan navqiron
respublikamiz hayotida hodisalar shu qadar tezkorlik kasb etdiki, adabiyot
davrning yangi savollariga javob berishdan ojiz qolgandek va odamlar So‘zdan
yiroqlashgandek tuyuldi. Aslida, adabiyot o‘tmish, bugun va kelajakni butkul
qamrab olgan ma’naviy mo‘’jizadir. Zotan, So‘z kabi inson ruhiyatini larzaga
soladigan boshqa bir yaratiqni bashariyat hali kashf etgani yo‘q. So‘z hamma
davrlarda dolzarb va qudratli bo‘lib qolaveradi. Asosiy masala zarur So‘zni
topish va uni yuksak badiiyat bilan kishilarga taqdim etishdir.
Bugun
adabiyotimizda ana shu majburiyatni anglagan adib va shoirlarimiz sasini tinglayotgandekmiz.
Xususan, 2021 yil so‘ngida “Adabiyot” nashriyotida chop etilgan “G‘azal
g‘izoli” bayozi ana shu umid va nekbinlikning dalili bo‘la oladi deyish mumkin.
Mazkur
bayozga so‘zboshi yozgan navoiyshunos olim, filologiya fanlari bo‘ycha falsafa
doktori Olimjon Davlatov adabiyotga bo‘lgan bir asrlik munosabatni tahlil etar
ekan, adabiyotning partiya xizmatchisiga aylangani, uning qudratidan jo‘n
maqsadlardan foydalanilgani va ildizdan uzilganimiz to‘g‘risidagi achchiq
haqiqatlarni bayon etadi va “G‘azal g‘izoli” to‘plami misolida yosh
iste’dodlarning “...adabiyotimizdagi vorisiylik silsilasiga mustahkam halqa
bo‘lib qo‘shilishidan” umidvor bo‘ladi.
“G‘azal
g‘izoli” bayozi shoir Rustam Mirvohid g‘oyasi asosida Shoira Shams tomonidan
tartiblangan. Quvonarli va e’tiborga molik jihati, bayoz tuzish mumtoz
adabiyotimizga xos go‘zal an’analardandir. Uni tiklash adabiy qadriyatlar tomon
qadam tashlash bilan birga shoir va adiblar o‘rtasidagi o‘zaro ijodiy muhitning
uyg‘onishiga ham xizmat qiladi. Bayozga jamlangan she’rlar orqali ijodkorlar
bir-birlarini yaqindan taniydilar, yangi iste’dodlarni kashf qiladilar va eng
muhimi, she’riyatning bugungi darajasini aniqlash uchun shartli ko‘rsatkich
qo‘lga kiritiladi. “G‘azal g‘izoli” to‘plamida otaxon shoirlardan tortib
adabiyotning eng kenja vakillarigacha bo‘lgan silsilani qamrab olishga
intilishni kuzatamiz. Ahamiyatlisi, g‘azalga bo‘lgan muhabbat, uni tushunishga
urinish, uni yozishga qo‘l urish jiddiy hodisadir.
Albatta,
turkiy she’riyat Alisher Navoiy ijodi bilan o‘zining yuksak cho‘qqisiga
ko‘tarildi. Ham mazmun, ham badiiyati bilan betakror san’at namunasiga aylangan
Alisher Navoiy she’riyati hamma davrlar uchun ibrat maktabini o‘tab kelmoqda.
Xususan, Qo‘qon va Xiva adabiy muhiti shoirlari ijodida ham bu hol yaqqol
namoyon bo‘lib turadi. Albatta, ushbu to‘plam “zamonaviy g‘azalnavislik”
ta’rifini qo‘llash yoki mumtoz shoirlarimiz bilan muqoyasa qilish darajasiga
da’vogarlik qilmaydi. Undagi ayrim she’rlarda aruz qoidalaridan chekinish,
mumtoz qofiya talablariga javob bermaslik, ba’zan ijodiy fardiyat etishmasligi
ko‘rinib tursa-da, lekin samimiylik, insoniy tuyg‘ularning sof ifodalari didi
nozik she’r muxlislarini shodlantirishi shubhasiz.
She’riyatning
mohiyati izhordir. Bu Yaratganga, yorga, do‘stga, Vatanga bo‘lgan muhabbat
izhoridir. Ayniqsa, Yaratgan Zot qoshida taslimiyat keltirib, Unga ishonch va
suyanish bilan qarash barcha davrlardagi musulmon Sharqi she’riyatiga xosligini
ta’kidlash zarur. Buni “G‘azal g‘izoli”dagi ko‘plab she’rlarda uchratish mumkin:
Xudoyim,
men seni yod etmagan bir lahza, onim yo‘q,
Agar
yod etmasam, yo‘qman, o‘likman, tanda jonim yo‘q. (Jamol Kamol)
Ibodatning
mohiyatiga nazar solib, butun hayotni ibodatga aylantirish mumkinligi haqidagi
dolzarb fikrlar badiiyat ziynati bilan qalbga kirib boradi:
Ibodat
ne? Yaratganga itoat ham ibodatdir,
Haqiqiy
bandalik birlan sadoqat ham ibodatdir.
(Mirzo Kenjabek)
Azaldan
Yor ishqi, hijron – adabiyotning bosh mavzusi bo‘lib kelgan. Zero, olamning
yaratilishi ham ishq bilan bog‘liq. “Men yashirin xazina edim, bilinmoq
istadim” deyiladi qudsiy hadisda. Sirojiddin Sayyidning ishq falsafasi ana shu
g‘oya asosiga qurilgan. Bu olamning avvali ham, oxiri ham ishq ekanligini
yaxshi anglagan shoir “Kuydim” radifli mashhur g‘azalida shunday yozadi:
Dunyoyi
azalning g‘azaliy matla’i buldur,
Boshlab
hama ishni oni poyonida kuydim.
Shoirning
lirik qahramoni o‘zligini va shu orqali Yaratganni anglamoqchi bo‘lgan insonni
ichkariga – ko‘ngil xonasiga da’vat qiladi, chunki haqiqatlar shu erda, tashqari
esa yolg‘ondan, yo‘qlikdan iboratdir:
O‘zingdan
ichkari kir – dilga kirgil,
Na
bordir jonu tandan tashqarida?!
G‘azalning
imkoniyati keng, unda turfa mavzularni aks ettirish mumkin, ayniqsa, sof
pand-nasihat mazmuni g‘azal vositasida yorqinroq porlaydi. Ismoil Mahmud
Marg‘inoniy yozadi:
Bo‘lsa
gar imkoningiz bemorga ehson eting,
Notavon
ham noraso afgorga ehson eting.
Gul
yuziga tushdi shabnam, yozdi barg Haq nuridin,
Sizga
muhtoj turgan ul bedorga ehson eting...
Mo‘min
Sattorning she’rlaridagi samimiy dil izhorlari musajja’ (ichki qofiya) san’ati
vositasida ajib ohangdoshlik kasb etadi:
...
Qarashlar imlagandekdir, ichim chim-chimlagandekdir
Qadamlar
bilmagandekdir, tirik bormi yarog‘ingdan...
Marhum
shoir, ustoz Sa’dulla Hakimning baytlarida falsafiylik ufuradi, uning har bir
inson o‘z muhiti hosilasi ekanligi, odamga uning tabiati yo‘l ko‘rsatishini
ta’kidlagan satrlari o‘quvchini ham zavqlantiradi, ham tafakkurga undaydi:
Har
giyoh gul ochsa, gulzor rahnamo,
Har
ko‘ngil baxt topsa, atvor rahnamo.
Inson
hayotida g‘amning ko‘pligi-yu quvonchning kamligi aqli raso odamlar anglab
etgan ayon haqiqatlardan biridir. Bu masalada shoir o‘zining matonatli insonga
xos nekbin xulosasini shunday bayon qiladi:
Qatra
shodlikni bahr, ummoncha g‘amni qatra bil,
To‘lmagay
baxt kosasi g‘am kosasi to‘lganchalik.
Ushbu
baytda qatra va ummonning o‘zaro qiyoslanishi shodlikning qiymatini anglatadi.
Baxt kosasi juda sekin to‘ladi, lekin g‘am kosasi doim limmo-lim.
Navoiyshunos
olim Sultonmurod Olimning g‘azallarida uning ilmiy risolalarida aks etishga
imkon topmagan hissiyotlari go‘zal shaklda ifoda etilgan. U qay so‘zni yozish
va yozmaslik sababidan ko‘p zahmat chekadi, chunki so‘z mas’uliyati og‘ir:
Faqat
zahmat chekarman ko‘p, sababkim –
Qayu
gapni yozib, qay birni yutsam?!
Echimni
esa qalb taqdim qiladi, zotan, samimiy ko‘ngil o‘z sohibini aldamaydi:
Sen,
ey Sulton Murod, boshing qotirma,
Dilim
aytib turar qay so‘zni bitsam.
Boqiy
Mirzoning xudbinga atab yozgan baytlarida esa hayot ne’matlari hammaga birdek
etishi, rizq yoki boshqa dunyo lazzatlari har kimga taqdiriga yozilgan miqdorda
nasib etishi tavzi’ (tovushdoshlik) san’ati vositasida o‘zgacha jaranglaydi:
Kimga
shox chiqqan bu xislat mulkiga shohlik qilib,
Barchani
shodlantirar – sen ham yasha, men ham yashay.
Shoir
Xudoyberdi Komilov esa g‘amlarni o‘zi uchun egiz deb biladi, ammo hayotda bu
haqiqatdan tonib o‘tish uchun yashaydi, bu hol o‘ziga xos kurashuvchanlik, qayg‘ularga
taslim bo‘lmaslik izhori o‘laroq yangraydi:
Bilarmiz
g‘amlarimizni go‘yo ikki egizlardek
Vale
bundan yumib ko‘zni, tonib o‘tmakka kelganmiz.
Payg‘om
(To‘xtamish Boqiy)ning g‘azallarida mumtoz salaflarga izdoshlik yaqqol ko‘zga
tashlanib turadi. Shoirning “O‘rtar” radifli g‘azali Mashrab shaxsiyatiga
bag‘ishlanish bilan birga uning shu radifli g‘azaliga bitilgan tatabbu’ hamdir.
Vazn, qofiya va radifdagi hamohanglik shunday xulosa chiqarishga asos bo‘ladi:
Falakning
bu jafosidan hanuz ruhu ravon o‘rtar,
Hamon
motam tutar oshiq, ki kohi jovidon o‘rtar.
Amir
Xudoyberdining g‘azallaridagi o‘ynoqilik, ravonlik g‘azalxonga manzur keladi.
Lirik qahramon ruhiyatidagi g‘am, dard va ma’rifatga bo‘lgan intilish o‘quvchi
kayfiyatiga ko‘chib o‘tadi, bag‘ri quroqlarga to‘lib ketgan darvesh ovozi
eshitilganday bo‘ladi:
Ko‘rib
saxtim demas darvesh meni hech kim libosimdin,
Ki,
bilmaslar – ichu bag‘rim to‘lib ketgan quroqlarga.
Zikrilla
Ne’mat Vafoiy adolat va haq talabidagi odamning shoh tomon borishini yulduzlar
nur istab oyga borishiga o‘xshatadi. Bir qarashda, yulduzlarning nur istab oyga
borishi tabiat hodisasiga ko‘ra mantiqli emas, chunki yulduzlar oyga qarab
bormasligi ma’lum. Lekin baytda mahorat bilan qo‘llanilgan husni ta’lil san’ati
ushbu “mantiqsizlik”ni tamsil bilan uyg‘unlashtirgan va natijada kitobxon ko‘z
o‘ngida go‘zal poetik manzara namoyon bo‘ladi:
Adolat,
Haq tilab doim kishilar shoh sari borgay,
Bamisli
tunda yulduzlar nur istab moh sari borgay.
Dilorom
Ergasheva g‘azalidagi lirik qahramonning yorga qarata o‘z holini bayon
qilishida o‘zgachalik ko‘zga tashlanadi:
Yoshim
yomg‘ir bo‘lib, jonim xazon bo‘lguncha kelmaysan,
Hayot
mushkul, o‘lim undan oson bo‘lguncha kelmaysan.
G‘azal
muxlisi yomg‘irli kuzni, unda erga to‘kilgan xazonlarni ko‘z oldida
gavdalantiradi, bunda yomg‘ir – ko‘zdan oqqan yomg‘ir, xazon esa jon! Hijron
zabtiga oladi va oshiq uchun o‘lim hayotdan ko‘ra oson bo‘lmaguncha ma’shuqning
daragi kelmaydi.
Shoira
Shams Alisher Navoiy g‘azaliga ergashib yozadi:
Bu
qalam sinsun agar g‘ayringni insho aylasa,
Yo
sifoting bobig‘a bir nuqtani jo aylasa.
Ya’ni
yordan boshqani insho qilsa, oshiqning qalami sinsin yoki uning sifatlari
bobiga biror nuqtani jo qilsa, yana shu jazoga uchrasin. Odatda, sevgan ko‘ngil
mahbubasi sifatlarini bo‘rttiradi, sevgilining barcha sifatlarini aytib tugata
olmaydi, ishq taqozosi shu, demak, “sifatlaringga ortiqcha biror nuqtani
qo‘shib qo‘ysam...” – deb xavotirlanishga hojat yo‘q. Alisher Navoiyning shu
mazmundagi g‘azali sadoqat izhoridan iborat edi.
G‘azalnavis
shoirlar orasida, ayniqsa, yoshlarning borligi kishiga mamnuniyat bag‘ishlaydi.
Iste’dodli shoir Rustam Mirvohidning g‘azallaridagi betakror topilmalar, nozik
qochirimlar o‘quvchiga estetik zavq berish bilan birga uni beixtiyor taxayyul
olamiga etaklaydi:
Ruh
qamishdir. Puflading – ul naylanib bormoqdadir,
Dil
uzumdir. Ezding – ul ham maylanib bormoqdadir.
Yosh
shoir yana bir g‘azalida so‘zlar ohangi va o‘xshashligidan mahorat bilan
foydalanadi:
Rustamo,
qalbingda qallob ochsa ko‘z, o‘ldir uni,
Qalbaki
holatda ko‘rsa Yor degay: “Zoe’ senga”.
Yoki
mahbuba ko‘zlaridan shikoyat qilgan oshiq nafis tasvirlar chizadi:
Ne
ajab, sidqu vafoning bobida noqis ular,
Go‘yiyo
jabru jafoga ixtisos aylar ko‘zing.
Odatda,
ko‘zga noqis degan sifat berilmaydi, lekin sadoqatu vafoda ko‘zning noqis
bo‘lishi fazilatga aylanib qoladi, sababi ko‘zlar jabru jafoga
ixtisoslashgan...
Bayozdan
o‘rin olgan boshqa yosh shoirlar she’rlarida ham ana shunday o‘ziga xos
topilmalarni uchratish mumkin:
Men
yorimni oy-quyoshga mengzaganman, vo ajab,
Atrofimda
o‘rgilib ming kavkabiston keldilar.
(Davlatjon
Karimov)
Muhabbat
bu manim ochgan, vale yopmas kitobimdir,
Yuzin
ifsho etib avval, keyin pinhon hijobimdir.
(Sitoraboni
Hoshim qizi)
Sen
birla jahon gulrang, jismimdagi jon ul rang,
Sensiz
hama yon kulrang, gulzorga yo‘lolmasman.
(Alisher
Sabriy)
Suv
sizar sohir sahar singan safolda, soqiyo,
Sarxushu
sarmastmen – savdoyilarg‘a sorbon.
Sevgi
sehri sudrasa sahro sari sodiq sanab,
Sen
siyoh soch sunbuli sarvi sumandek soyabon.
(Toshpo‘lat
Abbosov)
Keltirganimiz
ushbu baytlarning har birida badiiyat va mazmunning muayyan tarzdagi
uyg‘unligini, bir so‘z bilan aytsak, san’at namunalarini topa olamiz.
Bayozdan
o‘rin olgan she’rlar orasida shaklan g‘azalga o‘xshash, lekin barmoq vaznida
bitilgan ayrim namunalarning mavjudligini ham ta’kidlash joiz. She’r mumtoz
g‘azal talabalariga javob berishi uchun unda qofiya, muayyan badiiy san’at yoki
taxallusni qo‘llashning o‘zi etarli
emas. U aruz tizimi qoidalariga rioya etilgan bo‘lishi shart, zero, mumtoz
adabiyotimizda she’r shakllarining janr xususiyatlarini eng avvalo vazn
belgilab bergan!
Umuman,
she’r yozish, ayniqsa, g‘azal bitish shoirdan katta salohiyat va ilmni talab
qiladi. Mumtoz shoirlarimiz bu borada ilmi bade’, ilmi qofiya, ilmi aruz kabi
sohalarni maxsus o‘rganar edilar. “G‘azal g‘izoli” to‘plamidan she’rlari joy
olgan yosh qalamkashlarga va umuman, barcha g‘azal ixlosmandlariga mumtoz
shoirlar, xususan, Lutfiy, Alisher Navoiy, Fuzuliy, Mashrab, Ogahiy, Munis,
Furqat kabi ulkan ijodkorlar she’riyatini ko‘proq mutolaa qilishni maslahat
beramiz. Zamonaviy g‘azalnavislik hali Erkin Vohidov erishgan yutuqlarni
takrorlay olgani yo‘q. Shunday ekan, qo‘liga qalam tutib, jasorat bilan yurak
yutib, bu maydonga kirganlar oldida hali ko‘p mashaqqatlar bor. Ularga bu
borada yutuqlar va yangi kashfiyotlar tilab qolamiz.
Dilnavoz YUSUPOVA,
filologiya fanlari doktori