- Bosh sahifa
- Maslahatchi minbari
- “Sifat - hech kim qaramaganda ham har narsani yaxshi qilishdir”
“Sifat - hech kim qaramaganda ham har narsani yaxshi qilishdir”
“Sifat - hech kim qaramaganda ham har narsani yaxshi
qilishdir”
Insoniyat taraqqiyotining barcha bosqichlarida “sifat”
tushunchasiga alohida yondoshuv bilan qaralgan, unga turli taʼriflar berilgan,
ammo mohiyatan aynan bir narsani – belgilangan ehtiyojni qondirishni
tushunilgan. Qadimgi mutafakkir Aristotel sifatni inson faoliyatining turli
jabhalarida erishiladigan natijalarining sifatlari majmuasi (xalqasi)
koʻrinishida tasavvur qilgan. Amerikalik sanoatchi Genri Ford sifatga shunday
baho beradi: “Sifat - hech kim qaramaganda ham har narsani yaxshi qilishdir”.
2022-yil 7-oktyabrda Senat tomonidan maʼqullangan Oʻzbekiston Respublikasi
“Standartlashtirish toʻgʻrisida” Qonuniga koʻra, standartlashtirishning asosiy
vazifalari fuqarolarning hayotini, sogʻligʻini va mol-mulkini, atrof-muhitni
muhofaza qilish, mahsulotning sifati masalalarida isteʼmolchilarning
huquqlarini va qonun bilan muhofaza qilinadigan manfaatlarini himoya qilish,
mahsulotning oʻzaro almashuvchanligini va moslashuvchanligini taʼminlash, aholining
va iqtisodiyot tarmoqlarining ehtiyojlarini qanoatlantirish uchun mahsulotning
sifatini hamda raqobatbardoshliligini ilm-fan va texnologiyalarning rivojlanish
darajasiga qarab oshirish, ijtimoiy-iqtisodiy va ilmiy-texnik dasturlarni hamda
loyihalarni roʻyobga chiqarish chogʻida amaliy jihatdan koʻmaklashish;
Oʻzbekiston Respublikasining iqtisodiyotini rivojlantirishga va ilmiy-texnik
taraqqiyotiga koʻmaklashish belgilab qoʻyilgan.
Mahsulot sifati tushunchalari “Mahsulot sifati. Asosiy
atamalar va taʼriflar” Oʻzbekiston Davlat standartida belgilab qoʻyilgan va
mahsulot sifati tadqiqot, loyihalash, yaratish, uni ishlab chiqarishga qoʻyish,
ishlab chiqarish, sotish, foydalanish jarayonlarida shakllanadi. Sifat
koʻrsatgichlari mahsulot yaratilishidan oldin ishlab chiqilgan texnik
topshiriqda belgilanadi. Unga mahsulot sifati va texnik darajasi belgilangan
koʻrsatgichlarini fan va texnika yutuqlari, isteʼmolchi talabi asosida
kiritiladi. Bunda barcha tarmoqlar turli mahsulotlarni sifat koʻrsatgichlarini
oʻz ichiga olgan mahsulot sifati koʻrsatgichlari tizimi davlatlararo
standartlari asos qilib olinadi. Mahsulotning standart talablariga javob
berishi muvofiqlik sertifikati, muvofiqlik toʻgʻrisidagi deklaratsiya yoki
muvofiqlik belgisi bilan tasdiqlanadi.
Sertifikatlashtirish – bu mahsulotni texnik
reglamentlar, standartlar yoki texnik shartlarga javob berishini hujjatlar
orqali tasdiqlashdir. Mahsulotni sertifikatlashtirish mahsulotga muvofiqlik
sertifikati berish orqali uning tegishli texnik reglamentlar, standartlar va
texnik xujjatlarga javob berishini tasdiqlashdir. “Sertifikatlash” tushunchasi
standartlashtirish boʻyicha maxsus Xalqaro Kengash Komiteti tashkiloti (ISO)
tomonidan ishlab chiqilgan. Sertifikatlash (muvofiqlik sertifikatlashi) umumiy
tushuncha boʻlib, mahsulotni texnologik jarayonlarni va xizmatlarni sertifikatlashda
uchinchi tomonning (bir tomon – ishlab chiqaruvchi, ikkinchi tomon –
isteʼmolchi) ishtirok etishini nazarda tutadi. Muvofiqlik sertifikati – ishlab
chiqarilgan mahsulot, texnologik jarayon yoki xizmatlarning malum standart va
meyoriy texnik hujjatlarga javob berishiga uchinchi tomonning bergan
kafolatidir.
Shunday qilib, muvofiqlik sertifikati uchinchi tomon
orqali kafolatlanadi va oʻrnatilgan qonunlarga muvofiq tashkiliy sistema
chegarasida amalga oshirilgandagina tan olinadi. Bunda uchinchi tomon seriyali
ishlab chiqarilgan mahsulotlarning standartlar shartiga absolyut jihatdan emas,
balki maʼlum ishonchlilik darajasi bilan javob bera olishini tasdiqlaydi. Ushbu
ishonchlilik darajasi mahsulotning oʻrnatilgan shartlarga muvofiqligini
taminlovchi ishlar hajmiga bogʻliq holda turlicha boʻlishi mumkin. Ishonchlilik
darajasi qanchalik yuqori boʻlsa, mahsulot sifatini taminlash boʻyicha amalga
oshirilgan ishlar hajmi shunchalik katta boʻladi. Ammo mahsulotning standart
shartlariga muvofiqligining ishonchlilik darajasi qanchalik past boʻlsa, uni
ekspluatatsiya qilish harajatlari shunchalik katta boʻladi. Koʻrinib turibdiki,
mahsulotni ekspluatatsiya qilish va sifatini taminlashga ketgan harajatlarning
minimal qiymati mahsulotning standart shartlariga muvofiqligini talab etilgan
darajada ishonchlilik bilan javob berishining optimal darajada boʻlishini
taminlaydi.
Muvofiqlik sertifikati - mahsulot
texnologik jarayon yoki xizmatlar tegishli standart yoki meyoriy hujjatlarga
mos kelishini tasdiqlovchi, sertifikatlashtirish sistemasi qoidalariga muvofiq
berilgan hujjatdir.Muvofiqlik belgisi esa bu qonun tomonidan
himoyalanadigan belgi boʻlib, sertifikatlashtirish sistemasi qoidalariga koʻra
foydalanilib, mahsulot, texnologik jarayon yoki xizmatlar tegishli standartlarga
javob bera olishini kafolatlaydi. Shuni takidlash kerakki, sertifikatsiya
istemolchiga mahsulotning standartlarga toʻliq javob beradigan ishlab
chiqarilganligi uchun kafolat beradi. Ammo u, mahsulotni jahon bozori
darajasidagi yuqori texnik darajada ishlab chiqarilganligini kafolatlamaydi.
Mahsulotlarni sertifikatlashtirishni tashkil qilish va
oʻtkazish ishlari belgilangan tartibda akkreditsiya qilingan
sertifikatlashtirish organlari (keyinchalik matn boʻylab SO) tomonidan amalga
oshiriladi. Oʻzbekiston Respublikasining “Mahsulotlar va xizmatlarni
sertifikatlashtirish toʻgʻrisida”gi Qonuni 8-moddasiga asosan mahsulotlarni
sertifikatlashtirishga akkreditatsiya qilingan organlar va sinov
laboratoriyalari (markazlari) qonunchilikda belgilangan tartibda berilgan
akkreditatsiya toʻgʻrisidagi guvohnoma asosida sertifikatlashtirish faoliyatini
hamda sertifikatlashtirish maqsadida sinovlar oʻtkazish faoliyatini amalga
oshiradilar. Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 06.07.2004-yildagi
318-son qarori bilan Mahsulotlarni sertifikatlashtirish tartibi toʻgʻrisidagi
Nizom tasdiqlangan va Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan
2005-yil 18-martda 1458-son bilan Mahsulotlarni sertifikatlash Qoidalari davlat
roʻyxatidan oʻtkazilgan. Barcha sertifikatlashtirish organlari ushbu xujjatlar
bilan ishlaydi.
Har bitta sertifkatlashtirish organini oʻz
yoʻnalishiga (akkreditatsiya doirasi) egaligi bilan bir biridan farq qiladi.
Bugungi kunda respublikada jami 69ta sertifikatlashtirish organlari faoliyat
yuritib kelmoqda, shundan 6tasi Oʻzbekiston ilmiy-sinov va sifat nazorati
UzTEST Davlat muassasasi va bittasi Oʻzbekiston Milliy metrologiya instituti
huzurida faoliyat yuritadi.
Agentlikda ushbu sertifikatlashtirish organlari
rahbarlari ishtirokida videokonferensaloqa yordamida davlat tili haqidagi Qonun
hujjatlariga rioya etilishini taʼminlash, lotin alifbosida ish yuritishni
tashkil etish masalalariga bagʻishlangan majlis oʻtkazildi. Majlisda “Davlat
tili haqida”gi Oʻzbekiston Respublikasi Qonunining 9-moddasiga asosan davlat
hokimiyati va boshqaruv organlarida ish davlat tilida yuritiladi va zaruriyatga
qarab boshqa tillarga tarjima qilinishi haqida bandlari tushuntirildi.
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 20-oktyabrdagi PF-6084-son “Mamlakatimizda
oʻzbek tilini yanada rivojlantirish va til siyosatini takomillashtirish
chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi Farmoniga muvofiq “2020-2030-yillarda oʻzbek
tilini rivojlantirish va til siyosatini takomillashtirish Konsepsiyasi”da
mamlakatimiz ijtimoiy-siyosiy hayotining barcha sohalarida davlat tili
imkoniyatlaridan toʻliq va toʻgʻri foydalanishga erishish, shuningdek, barcha
vazirlik va idoralar tarkibida ish yuritish, shuningdek, barcha idoralararo
hujjatlar aylanishi davlat tilida boʻlishini toʻliq taʼminlash va bu jarayonda
davlat tiliga qatʼiy amal qilishni nazorat qilish belgilanganligi taʼkidlandi.
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil
19-yanvardagi PQ-2733-son “Yuridik xizmat faoliyatini tubdan takomillashtirish
chora-tadbirlari toʻgʻrisidagi qaroriga asosan buyruqlar, farmoyishlar,
shartnomalar va yuridik xususiyatga ega boʻlgan boshqa hujjatlarning loyihalari
huquqiy ekspertizani amalga oshirish uchun majburiy tartibda yuridik xizmatga
taqdim etiladi. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining maʼzkur qarori bilan
tasdiqlangan Davlat organlari va tashkilotlarning yuridik xizmati toʻgʻrisidagi
nizomning 20-bandida yuridik xizmat xodimi oʻz majburiyatlari va funksiyalari
bajarilmaganligi yoki zarur darajada bajarilmaganligi uchun qonun hujjatlarga
muvofiq javobgarlikka tortilishi belgilanganligi haqida maʼlumot berildi. Shu
nuqtayi nazardan, sertifikatlashtirish organlarining yuridik xizmat barcha
turdagi hujjatlarning davlat tilida boʻlishiga alohida eʼtibor qaratishi
lozimligi qayd etildi.
Maʼlumki, Oʻzbekiston Respublikasi “Isteʼmolchilarning
huquqlarini himoya qilish toʻgʻrisida”gi Qonuniga asosan isteʼmolchining asosiy
huquqlaridan biri tovar (ish, xizmat) haqida, shuningdek, ishlab chiqaruvchi
(ijrochi, sotuvchi) haqida toʻgʻri va toʻliq tushunarli maʼlumot olishdir va
buni Oʻzbekiston Respublikasi “Davlat tili haqida”gi Qonuni taʼminlab beradi.
Jumladan, “Davlat tili haqida”gi Qonunning 20-moddasiga muvofiq lavhalar,
eʼlonlar, narxnomalar va boshqa koʻrgazmali hamda ogʻzaki axborot matnlari
davlat tilida rasmiylashtirilishi va eʼlon qilinishi hamda boshqa tillarda
tarjimasi berilishi mumkin, 21-moddasiga muvofiq esa korxonalarda ishlab
chiqariladigan mahsulot davlat tilidagi va boshqa tillardagi yorliqlar,
yoʻriqnomalar, etiketkalar bilan taʼminlanishi belgilangan.
Shuningdek, Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining 2004-yil
6-iyuldagi 318-sonli qarori bilan tasdiqlangan “Mahsulotlarni
sertifikatlashtirish tartibi toʻgʻrisida”gi nizomga va Adliya vazirligida
2005-yil 18-martda 1458-son bilan roʻyxatdan oʻtgan “Mahsulotlarni
sertifikatlash” qoidalariga asosan berilayotgan muvofiqlik sertifikatlarini
davlat tilida rasmiylashtirishni taʼminlash, shuningdek, sertifikatlashtirish
organlari oʻz faoliyatlarini bevosita Oʻzbekiston texnik jihatdan tartibga
solish agentligi va uning tizim tashkilotlari bilan hamkorlikda amalga
oshirishi tushuntirildi.
Majlisda Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining 2021-yil 10-fevraldagi “Lotin yozuviga asoslangan oʻzbek
alifbosiga bosqichma-bosqich toʻliq oʻtishni taʼminlash chora-tadbirlari
toʻgʻrisida”gi 61-son qarori bilan 2023-yil 1-yanvardan tashkiliy-huquqiy
shaklidan qatʼiy nazar, barcha tashkilotlarda ish yuritish hujjatlari va boshqa
hujjatlarni lotin yozuvchiga asoslangan oʻzbek alifbosida ishlab chiqish, qabul
qilish va eʼlon qilish amaliyotini toʻliq joriy qilinishi belgilanganligi
munosabati bilan 2023-yilning 2-yanvaridan ish yuritish va barcha muvofiqlik
sertifikatlari lotin yozuviga asoslangan oʻzbek alifbosida tayyorlanishi haqida
soʻz yuritildi.
Shuningdek,
Bosh direktor maslahatchisi tomonidan lotin yozuviga asoslangan oʻzbek
alifbosida ish yuritish boʻyicha malaka oshirish istagi mavjud boʻlgan holda,
sertifikatlashtirish organlari Agentlikka murojaat qilishlari, Vazirlar Mahkamasining
yuqorida koʻrsatib oʻtilgan 61-son va “Alisher Navoiy nomidagi Toshken davlat
oʻzbek tili va adabiyoti universiteti faoliyatini yanada takomillashtirish
chora-tadbirlari toʻgʻrisida” 2020-yil 3-martdagi 117-son qarorlari ijrosini
taʼminlash maqsadida Alisher Navoiy nomidagi Toshkent davlat oʻzbek tili va
adabiyoti universiteti huzuridagi Davlat tilida ish yuritish asoslarini
oʻqitish va malaka oshirish markazida malaka oshirish ishlarida Agentlik
yaqindan yordam berishi mumkinligi qayd etildi. Shuningdek, Vazirlar Mahkamasi
huzuridagi Davlat tilini rivojlantirish Jamgʻarmasi tomonidan nashr qilingan
“Davlat tilida ish yuritish” kitobidan foydalanish tavsiya etildi.
Majlis
yakunida sertifikatlashtirish organlarining lotin yozuviga asoslangan oʻzbek
alifbosida ish yuritish boʻyicha faoliyati oʻrganilishi taʼkidlandi.
Naibaxon Mamadaliyeva
Bosh direktor maslahatchisi,
fil.f.d.