- Bosh sahifa
- Yangiliklar
- DAVLAT TILIGA HURMATNI HAR BIR RAHBAR O‘ZIDAN BOSHLASHI KERAK
DAVLAT TILIGA HURMATNI HAR BIR RAHBAR O‘ZIDAN BOSHLASHI KERAK
shunda kutilgan samaraga
erishiladi
Maʼlumki,
mamlakatimizda so‘nggi yillarda nafaqat davlat tiliga eʼtibor kuchaydi, balki
turli bo‘g‘in rahbarlarining va masʼul lavozimlarga tayinlanadigan kadrlarning
o‘zbek tilini bilish darajasiga ham alohida eʼtibor qaratilmoqda. Shu maʼnoda,
Prezidentimizning 2020-yil 20-oktabrdagi “Mamlakatimizda o‘zbek tilini
yanada rivojlantirish va til siyosatini takomillashtirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi Farmonida belgilangan vazifalar ijrosini taʼminlash
bo‘yicha saʼy-harakatlar bugun avj pallaga kirdi.
Jumladan, Vazirlar
Mahkamasining 2021-yil 4-fevralda “Rahbar kadrlar va masʼul
lavozimlarga tayinlanadigan shaxslarning davlat tilini bilish darajasini
aniqlash va ularga davlat tilini bilish bo‘yicha daraja sertifikatini berish
tartibi to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qarori tasdiqlandi.
Qaror bilan 2021-yil 1-apreldan boshlab o‘zbek tili va adabiyoti bo‘yicha
bilimni baholashning milliy test tizimi asosida rahbar kadrlarning davlat
tilida rasmiy ish yuritish hamda masʼul lavozimlarga tayinlanadigan shaxslar
uchun davlat tilini bilish darajasini aniqlash va sertifikat berish tizimi
joriy etildi.
O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining Davlat tilini rivojlantirish departamenti masʼul xodimi
Rustam TURSUNOV bilan makzkur talab va u bilan bog‘liq jarayonlar
xususida suhbatlashdik.
– Shu paytgacha
ayrim tashkilotlar rahbarlarining o‘zbek tilida qiynalib so‘zlashishlariga
guvoh bo‘lib keldik. Bu
qaysidir maʼnoda taʼbni xira qiladigan holat. Endilikda rahbarlarga ham o‘zbek
tilini bilish talabi qo‘yilmoqda. Mazkur talab avvallari faqat qog‘ozda aks
etgan bo‘lsa, hozir bu masalaga jiddiy kirishildi. Bu jahon tajribasida
yangilik emas, aslida yaqin qo‘shni davlatlarda bunday amaliyot anchadan beri
mavjud. Shunday emasmi?
–
O‘zbek tiliga davlat tili maqomi berilganining o‘ttiz yilligiga bag‘ishlangan
tantanali marosimda Prezidentimiz tarixiy nutq irod etib, “Har birimiz
davlat tiliga bo‘lgan eʼtiborni mustaqillikka bo‘lgan eʼtibor deb, davlat
tiliga ehtirom va sadoqatni ona vatanga ehtirom va sadoqat deb bilishimiz,
shunday qarashni hayotimiz qoidasiga aylantirishimiz kerak. Bu olijanob
harakatni barchamiz o‘zimizdan, o‘z oilamiz va jamoamizdan boshlashimiz, ona
tilimizga, urf-odat va qadriyatlarimizga hurmat, Vatanga mehrimizni amaliy
faoliyatda namoyon etishimiz kerak”, deya taʼkidlagan edi.
Bas,
ona tilimiz – milliy maʼnaviyatimizning bitmas-tuganmas bulog‘i ekanini eʼtirof
etar ekanmiz, unga munosib hurmat va ehtirom ko‘rsatish barchamizning nafaqat
vazifamiz, balki muqaddas insoniy burchimizga aylanishi lozim. O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qaroriga ko‘ra, Davlat test markazining dt.dtm.uz alohida onlayn
platformasi ishlab chiqildi va talabgorlar u orqali 2021-yil 1-apreldan
ro‘yxatdan o‘tishni boshladilar. Buning uchun Alisher Navoiy nomidagi Toshkent
davlat o‘zbek tili va adabiyoti universiteti huzuridagi Davlat tilida ish
yuritish asoslarini o‘qitish va malaka oshirish markazi tomonidan tavsiya
etilgan mutaxassislar hamda Davlat test markazi xodimlari birgalikda Test
topshiriqlari formati va baholash mezonlarini ishlab chiqdilar. U Davlat test
markazining Ilmiy-metodik kengashida tasdiqlandi.
Bu jahon amaliyotida
qo‘llaniladigan jarayon. Rahbar kadrlar va masʼul lavozimlarga tayinlanadigan
shaxslarning davlat tilini bilishi kerakligi Germaniya, Fransiya,
Rossiya, Turkiya, Ozarbayjon, Qozog‘iston, Qirg‘iziston va boshqa
ko‘plab davlatlarning qonunchiligida belgilab qo‘yilgan. Masalan, Rossiya
Federatsiyasining davlat xizmatiga qabul qilish va har qanday davlat
xizmatining lavozimini egallash uchun zarur bo‘lgan bilimlarni aniqlash uchun
o‘tkaziladigan test sinovlarining yo‘nalishlaridan biri rus tilini bilish
bo‘yicha test sinovi hisoblanadi.
Ozarbayjon Respublikasida esa
Davlat xizmatiga qabul qilinadigan shaxslar boshqa yo‘nalishlar bilan bir
vaqtda davlat tilini bilish bo‘yicha imtihondan o‘tadilar. Sinov o‘tkaziladigan
barcha yo‘nalishlardan ijobiy natija ko‘rsatgan talabgorlarga tegishli tartibda
sertifikat beriladi va davlat xizmatiga tavsiya etiladi.
– O‘zbekistonda
bu jarayonni amalga oshirish mexanizmlari qanday omillar asosida
takomillashtirildi?
– Test
topshiriqlari davlat tilida ish yuritish o‘quv dasturiga ko‘ra lotin
yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosida shakllantirilmoqda.
Topshiriqlarda talabgorning publitsistik,
ilmiy-ommabop va rasmiy matnni o‘qib tushunish hamda imlo
qoidalarini to‘g‘ri qo‘llay olish ko‘nikmalari baholanadi. Aytish
kerakki, rahbar kadrlarning hamda masʼul lavozimlarga tayinlanadigan
shaxslarning davlat tilida rasmiy ish yurita olish darajasini aniqlash tizimi
odatdagilaridan farq qiladi. Bunda savollar “yopiq” va “ochiq”
turlarga bo‘lingan. Yopiq test – talabgorga bir nechta javob
variantlari bilan beriladigan topshiriqlardir. Talabgorga test sinovida o‘qib
tushunish, yozma adabiy meʼyorlar, yaʼni imlo qoidalari, so‘z va
qo‘shimchalarni qo‘llashga oid hamda tinish belgilarining ishlatilish o‘rinlari
yuzasidan yopiq testlar beriladi. Bunda talabgordan to‘g‘ri javobga ega muqobil
javobli topshiriqlarni ishlashi talab etiladi. Ochiq testda
esa muqobil javob variantlari berilmaydi, yaʼni talabgor tomonidan javoblar
varaqasi qisqa yoki kengaytirilgan shaklda yozib to‘ldiriladi. Shuningdek,
imtihon topshiruvchi rasmiy hujjatni shakllantira olishi va
bugungi kundagi dolzarb va rahbarlik faoliyatiga oid mavzularda esse
yoza olishi kerak. Boshqacha aytganda, davlat tilida fikr bayon qilish
ko‘nikmalari ham sinovdan o‘tkaziladi.
Sinov variantlari hozirda 14
ta vazirlik va idoralarning masʼul lavozimlarda faoliyat yurituvchi
rahbar xodimlari ishtirokida Davlat test markazida aprobatsiyadan o‘tkazildi.
Aprobatsiya natijalariga ko‘ra, test variantining ishonchlilik koeffitsiyenti 0,818
ni ko‘rsatdi (ishonchlilik koeffitsiyentiga qo‘yilgan mezonlarga
asosan natija 0,8 dan yuqori bo‘lsa, test topshiriqlarining o‘zaro ichki
muvofiqligi yaxshi darajada deb baholanadi). Aprobatsiya natijalari
mutaxassislar tomonidan tahlil qilinib, tegishli tavsiyalar berildi. Hozirda
berilgan tavsiyalardan kelib chiqqan holda test topshiriqlari
takomillashtirilmoqda.
2021-yil 5-may kuni respublikamizning
barcha hududlarida ro‘yxatdan o‘tgan talabgorlar test sinovlarini
topshirishlari rejalashtirilgan. Bunda test sinovlari
hududlardagi oliy taʼlim muassasalari auditoriyalarida
karantin talablariga qatʼiy rioya qilingan holda Davlat test markazining
hududiy bo‘limlari tomonidan tashkillashtiriladi. Test topshiriqlari hududlarga Davlat feldyegerlik
xizmati tomonidan yetkaziladi.
Test sinovlari Davlat test
markazi tomonidan anʼanaviy shaklda, to‘liq videokuzatuv ostida o‘tkaziladi.
Jarayon to‘g‘ridan-to‘g‘ri internet orqali translyatsiya qilib boriladi. Kelajakda
esa test sinovlarini kompyuterda onlayn tarzda o‘tkazish ham ko‘zda
tutilgan. Bu borada Davlat test markazi tomonidan tegishli ishlar amalga
oshirilmoqda.
– Shu o‘rinda
qarorda qayd etilgan “rahbar kadrlar” va “masʼul lavozimlarga tayinlanadigan
shaxslar” tushunchalariga izoh bersangiz? Shu bilan birga mazkur qaror davlat
boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlarida
kimdan tortib, kimgacha taalluqli, yaʼni bu borada lavozim “chegarasi”ni
ochiqlab bersangiz? Umuman, hujjatda keltirib o‘tilgan “rahbar kadrlar” va
“masʼul lavozimlarga tayinlanadigan shaxslar” uchun test sinovidan o‘tish
talablari bir hilmi?
Juda o‘rinli savol berdingiz.
Demak, rahbar kadrlar deganda Vazirlar Mahkamasi, vazirliklar,
davlat qo‘mitalari, qo‘mitalar, markazlar, inspeksiyalar va boshqa davlat
boshqaruvi organlari rahbarlari va rahbar
o‘rinbosarlari tushuniladi. Masʼul lavozimga tayinlanadigan
shaxslar deganda esa tashkilotlarning markaziy apparati tarkibiy
bo‘linmalari rahbarlari va rahbar o‘rinbosarlari hamda boshqa boshqaruv
xodimlari, yaʼni boshqarma boshliqlari, bo‘lim
boshliqlari va bosh mutaxassislar nazarda tutiladi.
Umuman olganda Vazirlar Mahkamasining
tegishli qarorida davlat tilini bilish darajasini aniqlash lozim bo‘lgan masʼul
lavozimlar ro‘yxati ko‘rsatib o‘tilgan. Bunda ular ikki toifaga ajratilgan:
1. Vazirlar Mahkamasi va davlat boshqaruv organlari bo‘yicha:
- Vazirlar Mahkamasi hamda
vazirliklar, davlat qo‘mitalari, qo‘mitalar, markazlar, inspeksiyalar va boshqa
davlat boshqaruvi organlari rahbarlari, rahbar o‘rinbosarlari, markaziy
apparati tarkibiy bo‘linmalari rahbarlari, rahbar o‘rinbosarlari va boshqa
boshqaruv xodimlari.
- Davlat boshqaruvi
organlarining hududiy bo‘linmalari rahbarlari, rahbar o‘rinbosarlari va boshqa
boshqaruv xodimlari.
- Davlat boshqaruvi
organlarining tizimidagi boshqa tashkilotlarning rahbarlari, rahbar
o‘rinbosarlari va boshqa boshqaruv xodimlari.
2. Mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari bo‘yicha:
- Qoraqalpog‘iston
Respublikasi Vazirlar Kengashi Raisi, viloyatlar va Toshkent shahri, shuningdek
tuman (shahar) hokimlari hamda ularning o‘rinbosarlari.
- Qoraqalpog‘iston
Respublikasi Vazirlar Kengashi Raisi, viloyatlar va Toshkent shahri, shuningdek
tuman (shahar) hokimliklari tarkibiy bo‘linmalari rahbarlari, ularning
o‘rinbosarlari hamda boshqa boshqaruv xodimlari.
Misol sifatida biror
vazirlikni oladigan bo‘lsak, vazirdan tortib bosh mutaxassisgacha
bo‘lgan barcha boshqaruv xodimlari mazkur test sinovlarida ishtirok
etishlari kerak bo‘ladi.
Test sinovidan o‘tish
talablariga kelsak, rahbar kadrlar va masʼul lavozimlarga tayinlanadigan
shaxslar uchun test sinovidan o‘tish talablari bir xil.
– Agar talabgor test sinovida
yetarli ball to‘play olmasa, u qayta imtihon topshirgunga qadar uning ish o‘rni
vakant bo‘lib turadimi yoki u lavozim vazifasini bajarishga kirishaveradimi?
Yoki deylik, buyruq chiqib lavozimga tayinlangan shaxs (anʼanaviy) va eng
yuqori Rahbariyat tomonidan favqulodda lavozimga tayinlangan shaxs
(noanʼanaviy) uchun testdan o‘tish tartibi nimasi bilan farq qiladi?
Vazirlar Mahkamasining
tegishli qarorida test sinovida yetarli ball to‘play olmagan talabgor
lavozimdan ozod etilishi yoki u qayta imtihon topshirgunga qadar uning ish
o‘rni vakant bo‘lib turishi to‘g‘risida alohida talab belgilanmagan.
Biroq, talabgorlar test
sinovidan o‘ta olmasa, Toshkent davlat o‘zbek tili va adabiyoti huzuridagi
Davlat tilida ish yuritish asoslarini o‘qitish va malaka oshirish markazida
davlat tili bo‘yicha malaka oshiradilar va qayta test sinovlarida ishtirok etadilar.
Test sinovlarida bir necha bor
ishtirok etsa ham ijobiy natijaga erisha olmagan talabgorlar haqidagi
maʼlumotlar Davlat test markazi tomonidan umumlashtirilgan holda Vazirlar
Mahkamasiga yuboriladi. Yuborilgan maʼlumotlar rahbariyat tomonidan ko‘rib chiqilib,
tegishli qaror qabul qilinadi.
– Talabgorlardan test
sinovlarida ishtirok etish uchun nimalar talab etiladi? Ular test sanasigacha
qanday bosqichlardan o‘tishlari kerak?
– Testdan o‘tish tartibining
o‘ziga yarasha talablari ishlab chiqilgan. Onlayn ro‘yxatdan o‘tish bo‘yicha
barcha vazirlik va idoralarga yo‘riqnoma taqdim etilgan. Talabgorlarga qulaylik
yaratish maqsadida platformada ro‘yxatdan o‘tish bo‘yicha yo‘riqnoma hamda
videorolik ham joylashtirilgan.
Avvalo ro‘yxatdan o‘tish uchun
talabgor dt.dtm.uz platformasiga kirganda, dastlab telefon raqamini tasdiqlash
oynasi chiqadi. Talabgor tomonidan telefon raqami kiritilganda, uning telefon
raqamiga tasdiqlash uchun SMS xabar yuboriladi. Tasdiqlash oynasiga SMS xabarda
yuborilgan 5 xonali raqam kiritilib, telefon raqami tasdiqlanadi. Shundan
so‘ng, tizimga pasport yoki ID maʼlumotlari (jismoniy shaxsning shaxsiy
identifikatsiya raqami, pasport seriyasi va raqami) kiritiladi. Agar
talabgorning maʼlumotlari Yagona milliy mehnat tizimida mavjud
bo‘lmasa, unga u ishlaydigan tashkilot tomonidan maʼlumotlar Yagona milliy
mehnat tizimiga kiritilishi lozimligi to‘g‘risida xabarnoma chiqadi. Talabgor
o‘zining maʼlumotlari ushbu tizimga kiritilgandan so‘ng, ro‘yxatdan o‘tishni
davom ettirishi mumkin bo‘ladi.
Agar talabgorning maʼlumotlari
tizimda mavjud bo‘lsa, test topshirish xududi tanlanadi. Shundan so‘ng, unga
shaxsiy kabinet yaratiladi va uning maʼlumotlari haqiqatan ham lavozimga
tavsiya etilganini tekshirish va tasdiqlash uchun Yagona milliy mehnat tizimi
orqali talabgor ishlaydigan tashkilotga yuboriladi. Ular tekshirilib,
tasdiqlangandan so‘ng, talabgorning shaxsiy kabinetida arizasi qabul
qilinganligi haqidagi maʼlumot paydo bo‘ladi.
Talabgorlarni
ro‘yxatga olish jarayoni to‘liq yakunlangandan so‘ng, ularning shaxsiy
kabinetida test topshirish joyi va vaqti ko‘rsatilgan ruxsatnoma shakllanadi
hamda bu to‘g‘rida uning telefon raqamiga SMS xabar yuboriladi.
– Imtihon pullikmi yoki bepul
tashkil etiladimi? Agar pullik bo‘lsa, to‘lov qanday amalga oshiriladi?
– Test sinovlari bepul
tashkil etiladi. Lekin test sinovidan o‘ta olmagan va sinovlarda qayta ishtirok
etadigan talabgorlar ro‘yxatdan o‘tish vaqtida bazaviy hisoblash miqdorining 1,5
baravari mikdorida to‘lovni amalga oshirishi lozim. Buning uchun talabgorga
ro‘yxatdan o‘tish vaqtida 14 xonalik raqamdan iborat invoys shakllantiriladi.
Davlat test markazining maxsus platformasi Yagona billing tizimiga
integratsiya qilingan bo‘lib, to‘lovni Click, Payme, Upay va Paynet kabi
elektron to‘lov tizimlari yoki bank kassalari orqali amalga oshirish mumkin.
Shuningdek, test sinovida
qayta ishtirok etuvchilar Toshkent davlat o‘zbek tili va adabiyoti huzuridagi
Davlat tilida ish yuritish asoslarini o‘qitish va malaka oshirish markazida
davlat tili bo‘yicha malaka oshirgan bo‘lishlari va bu to‘g‘risida sertifikat
olishlari zarur. Talabgor haqiqatan ham malaka oshirish kursida ishtirok etib,
sertifikat olganligini tekshirish uchun uning maʼlumotlari Davlat tilida ish
yuritish asoslarini o‘qitish va malaka oshirish markaziga yuboriladi. Markaz
tomonidan talabgorning malaka oshirganligi tasdiqlangandan so‘ng, talabgorning
shaxsiy kabinetida arizasi qabul qilinganligi haqidagi maʼlumot paydo bo‘ladi.
– Imtihonlar qayerda tashkil
etilishi va imtihon natijalari qachon eʼlon qilinishi haqida ham maʼlumot
bersangiz?
– Test sinovi
respublikamizning barcha hududlarida tashkil etiladi. Bunda talabgor ro‘yxatdan
o‘tish vaqtida imtihon topshirish hududi sifatida qayerni tanlagan bo‘lsa,
o‘sha hududdan test sinovida ishtirok etadi.
Natijalar test sinovi
yakunlangandan so‘ng (yopiq testlar 3 kun, ochiq testlar 15 kun ichida) eʼlon
qilinadi va eng yuqori ballning kamida 70 foizini to‘plagan shaxslarga
sertifikat beriladi. Bunda talabgor sertifikatni shaxsiy kabineti orqali
elektron tarzda yuklab oladi. Mazkur jarayonlarning barchasi elektron tarzda
amalga oshiriladi.
– Deylik, masʼul lavozimda
faoliyat ko‘rsatib kelayotgan shaxs sertifikat olgach, 2 yildan keyin
rahbarlikka tayinlandi. Sertifikatning qolgan 3 yili bilan faoliyatini davom
ettira oladimi?
– Avval olgan sertifikati amal
qilish muddati 5 yil bo‘lib, mazkur davr davomida nomzod qayta imtihon
topshirishi talab etilmaydi. Yaʼni boshqa lavozimga o‘tganda ham faoliyatini
davom ettira oladi.
– Test topshiruvchilar o‘z
natijalarini qanday biladilar? Agar talabgor javoblar natijasidan qoniqmasa,
qayerga murojaat qilishi mumkin?
– Test natijalari Davlat test
markazining maxsus platformasida, yaʼni dt.dtm.uz saytida eʼlon
qilinadi. Talabgor saytga kirib, shaxsiy kabinetidan o‘z natijalarini bilishi
mumkin.
Agar talabgor o‘z javoblari
natijasidan qoniqmasa, test natijalari to‘liq eʼlon qilingan kundan boshlab 5
ish kuni ichida apellyatsiya arizasini berishi mumkin. Bunda talabgorning
arizasi apellyatsiya arizalarini qabul qilish to‘liq yakunlangandan so‘ng uning
ishtirokida 3 ish kuni ichida ko‘rib chiqiladi.
– Albatta, ushbu katta
jarayonga tayyorgarlik ko‘rish, qonuniy asoslarini yaratish mobaynida
mutaxassislar fikri va yuqorida taʼkidlanganidek, xorij tajribasi chuqur
o‘rganilgan. Savol shuki, mazkur chora-tadbirlardan qanday samara va natijalar
kutish mumkin?
– Avvalo shuni aytib o‘tishim
kerakki, bu – joriy qilinayotgan yangi tizim. Shunday ekan,
dastlabki bosqichda ayrim kamchilik va xatolar bo‘lishi mumkin. Amaliyot
davomida bu tizim takomillashtirib boriladi. Zero, Vazirlar
Mahkamasining qarorida ham ushbu jihat eʼtiborga olingan. Yaʼni, hujjatda
“Davlat test markazi Oliy va o‘rta maxsus taʼlim vazirligi bilan birgalikda
2022-yil 1-yanvarga qadar 2021-yil yakunlari bo‘yicha test jarayonlari
natijalarini puxta tahlil qilgan holda, mazkur tizimni yanada takomillashtirish
yuzasidan Vazirlar Mahkamasiga asoslantirilgan takliflarni kiritishi” ko‘rsatib
o‘tilgan.
Maqsad esa ayon – o‘zbek
tilining davlat tili sifatidagi nufuzi va mavqeyini yuksaltirishda yuqori
natijalarga erishish. O‘zbek tilini siyosiy-huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy,
maʼnaviy-maʼrifiy va boshqa sohalarda qo‘llash doirasi kengayib, undan davlat
tili sifatida to‘liq va to‘g‘ri foydalanish taʼminlanadi. Bundan tashqari,
davlat organlari va tashkilotlari rahbar xodimlariga davlat tilini talab
darajasida bilish va unga hurmat bilan munosabatda bo‘lish majburiyati
yuklanadi, barcha davlat organlari va tashkilotlarida davlat tilida ish
yuritish salohiyatiga ega bo‘lgan malakali kadrlar faoliyat ko‘rsata boshlaydi.
Yana bir mulohaza: ayrim
rahbarlarimiz test topshirish jarayoniga muammo sifatida qarayotgandek,
nazarimda. Bunday emas, masalaga muammoning yechimi sifatida qarash
lozim. Chunki, aslida davlat tilini bilmaslik va davlat tilida to‘g‘ri ish
yurita olmaslik muammo, ammo davlat tilini o‘rganish, o‘zlashtirish ushbu muammoning
yechimi bo‘la oladi.
Muxtasar aytganda, rahbarlar,
u qaysi tashkilot rahbari bo‘lishidan qatʼiy nazar, millat ramzi – davlat
tiliga hurmatni o‘zidan boshlasa butun tizim unga ergashadi, ulgi oladi.
“Yangi O‘zbekiston” muxbiri
Nodir
MAHMUDOV suhbatlashdi