- Bosh sahifa
- Maqolalar
- Alisher Navoiy abadiyati va renessans ehtiyoji
Alisher Navoiy abadiyati va renessans ehtiyoji
Bugungi global
davrda hayotning talabi, zamonning ehtiyoji kun sayin o‘zgarib bormoqda.
Ayniqsa, keyingi kutilmagan ofatlar miqyosi olam va odam dardlarini ham
birlashtirdi. Uzoq tarixiy tamaddun tajribalari shuni ko‘rsatdiki, qay bir davr
va makonda olam haqida qarashlar, odam to‘g‘risida mushohadalar salmog‘i yuksalsa,
Uyg‘onish — Renessans qaror topadi, gumanizm muqarrarligi taʼminlanadi,
umuminsoniy tuyg‘ular vujudga keladi. Biroq inson botini histuyg‘ular bilan
to‘liq bo‘lsa ham hurriyat orzusi qadar qadr-qimmat egasi eng kamyobidir.
Shu maʼnodaki, odil jamiyat,
ideal shoh va komil inson tuyg‘usi uchun, birinchi navbatda, olamu odam
mohiyati anglanishi zaruriy holdir. Bu masala ilohiy taʼlimotlarda ham,
bashariy qarashlarda ham, badiiy-estetik talqinlarda ham hech qachon
dolzarbligini yo‘qotmagan va yo‘qotmaydi. Nafsilamrini aytganda, olamu odam
mohiyati shu qadar keng va chuqurki, uni to‘liq qamrab olgan biror nuqtayi
nazar mavjud emas, mavjud bo‘lganda ham ong va tafakkur sig‘imiga mos kelmasdi.
Chunki olam va odam masalasi borliq va hayot mohiyati bilan tenglashib qoladi.
Sharqda ilohiy-irfoniy qarashlar mumtoz tafakkur badiiy ifodalari uchun
nechog‘liq ahamiyat kasb etgan bo‘lsa, bu falsafa birinchi o‘rinda olam idroki
va odam ishtiyoqidan ibtido olgandir.
Barcha nuqtayi nazar va
talqinlarga binoan ham birinchi olam, keyin esa odam vujud etilgani aytiladi.
Qiyosda esa olam va odam shakl-mazmun hodisasi singaridir.
Barcha masalalar kabi olam va
odam, ayniqsa, insonga munosabat darajalaridagi qarashlar bir joyda yoki bir
umumiy xulosada to‘xtab qolgan emas. Chunki olam va odam masalasida har qanday
teran fikr nisbiy ekani allaqachon o‘z isbotini topgan. Biroq olam va odam
mohiyatini ulkan salohiyat ila anglamasdan turib, barcha sohalarda va, ayniqsa,
ijod, sanʼat, hayotda biror natijaga erishib bo‘lmaydi. Aynan sivilizatsiyalar,
renessanslar ham odam mohiyatiga, olam tilsimiga eng yaqin kashfiyotlar,
haqiqatlar zamirida tug‘iladi. Har qanday taʼlimot, yo‘sin yoki mahzab dunyo
yuzini ko‘rishi va sobit bir maslakka aylanishi uchun o‘ziga xos olam va odam
talqini tayanchiga ega bo‘lishi lozim. Busiz u qay darajada olamshumul va
insonparvar bo‘lmasin, quruq nazariya bo‘lib qoladi. Buni bir asar misolida ham
aytish mumkin. Unda kichik bo‘lsada, shu asarni hosil etadigan o‘ziga xos
badiiy olam xaritasi va voqelikni harakatga soluvchi, fabulaga zebu-ziynat
bag‘ishlovchi odam siymosi bo‘lmog‘i lozim. Jahondagi zabardast obidalar,
muqaddas kitoblar, buyuk yodnomalar — barchasining poydevorida, eng avvalo,
olam va odam masalalari turadi.
Olam
qay darajada yorqin bo‘yoqlarda ifoda etilgan va odam nechog‘liq ulug‘vor
suratlarda tasvirlangan bo‘lsa, asar Yosh avlod ongu shuuriga tahdid soluvchi
asosiy omil bu o‘zligimizga yot bo‘lgan g‘oyalardir. Ayniqsa, hozirgi globallashuv
davrida bunday g‘oyalar asosidagi kurash avj olmoqda. Dunyoda kechayotgan
jarayonlar, ayovsiz raqobat muhitida mafkuralar o‘rtasidagi kurash tobora
keskinlashmoqda. Oqibatda buzg‘unchi g‘oyalar urchigandan-urchib, nosog‘lom
qarashlar kuchayayotir. Xo‘sh, bunga qarshi qanday kurashmoq kerak?
Prezidentimiz shu yilning 19-yanvar kuni maʼnaviy-maʼrifiy ishlarni tubdan
takomillashtirish, bu borada davlat va jamiyat tashkilotlarining hamkorligini
kuchaytirish masalalari bo‘yicha o‘tkazilgan videoselektor yig‘ilishida
bajarishimiz zarur bo‘lgan aniq vazifalarni belgilab berdi. Davlatimiz rahbari
hayotda maʼnaviyat masalasi eng ustuvor va eng birinchi vazifa ekanligini
taʼkidlab, hozirgi kunda maʼnaviy tarbiya tuzilishining yangi strategiyasini
yaratish tobora muhim vazifaga aylanayotganligiga alohida eʼtibor qaratdi. “Agar
kimdir, maʼnaviyat masalasi — bu faqat Maʼnaviyat markazi yoki tegishli
vazirlik va idoralarning ishi, deb o‘ylasa, katta xato qiladi”, — dedi
davlatimiz rahbari. Chindan ham nafaqat har bir oila va har bir jamoada, balki
har bitta inson uchun qaysidir tashkilotni maʼnaviyat ishi bo‘yicha javobgar
yoki masʼul deb bilishimiz to‘g‘rimi? Umuman, maʼnaviyat deganda biz nimani
tushunamiz, nimani anglaymiz? ham shu qadar qimmat va baland rutbaga ega
bo‘ladi. Jahon adabiyotida bu masala ijodkorlarning doimo diqqat markazida
bo‘lib kelgan, har bir sanʼat asari olam va odam mohiyatini yoritish, anglash
hamda anglatish masalasiga qaratilgandir. Chunonchi, o‘zbek adabiyoti darg‘asi
Alisher Navoiy ijodida bu masala talqinibarqaror tasvirlarga ega bo‘lib kelgan.
Shu bois, shoir asarlari ham, shaxsiyati ham olam qadar rangin, odam singari
mukammaldir. Bir tomondan, olam va odam masalasiga munosabat badiiy asar xarakter
tabiatida o‘ziga xos ruh va falsafani vujudga keltiradi. Olamni o‘zicha idrok etish
va unda insonning o‘rniga baho berish ijodkorning ham, badiiy asarning ham asl
muddaosidir.
Shu nuqtayi nazardan,
“Shohnoma”, “Shoh Edip”, “Qisasi Rabg‘uziy”, “Telba”, “Faust”, “Boburnoma”,
“Qirol Lir”, “Alpomish”, “Qiyomat”, “Anna Karenina”, “Farhod va Shirin”, “Layli
va Majnun”, “O‘tkan kunlar”, “Yolg‘izlikning yuz yili”, “Lison ut-tayr”,
“Jinoyat va jazo” va boshqa shu kabi asarlarni olam va odamga munosabati
jihatidan qiyos etib bo‘lmaydi. Taqqos etilganda ham masala idrokida o‘ziga
xosliklar yaqqol namoyon bo‘ladi, olam va odam konsepsiyasi bu asarlar
badiiyatida o‘z “muhri”ni qoldirgani darhol ko‘rinadi. Hatto bir necha
asarlarda bitta odam obrazi tasvirga olingan bo‘lsa ham olamga bo‘lgan
qarashlar xilma-xilligi ular mohiyatida keskin tafovutlarni keltirib chiqaradi.
Alisher Navoiyning birgina
“Xamsa” asarini oladigan bo‘lsak, garchi bu tipda yana ko‘p asarlar yaratilgan
bo‘lsada, ularning har birida olam va odamni idrok etish masalalarining
rang-barangligi tufayli bir obrazning turfa timsollari vujudga kelgan. Bu esa
badiiy asar poetik olami rang-barangligi ayni masala mohiyatining turlicha
anglanishidan ekanini ko‘rsatadi. Jahon adabiyotidagi xilma-xil “izm”lar,
badiiy ijod tajribalari ham shundandir. Sharq, xususan, o‘zbek mumtoz
adabiyotida ko‘p asrlar davom etgan anʼanaviylik mana shu masalaga bo‘lgan
qarash va fikrlar mushtarakligi bilan izoh topadi.
O‘rta asrlar Sharq — Islom
Renessansi mutafakkirlari olam va odam masalasiga doir turlicha nuqtayi
nazarlarini bildirgan bo‘lsalarda, mohiyatan bir xulosa va mantiqqa
tayanganlar. Bu Alisher Navoiy qalamiga mansub ushbu satrlarda o‘zining tugal
ifodasini topgandir:
Olamu odam fidong o‘lsunki borsen, ey habib,
Sen g‘araz insondin, ar olamdin insondur
g‘araz.
Bu satrlar nasriy bayonda: “Ey habib, sen
borsanki, olam va odam senga fido bo‘lsin, insondan maqsad sensan, olamdan
maqsad esa insondir” tarzida sharhlanadi.
Navoiy talqinida olam va
odamdan tashqari “sen” olami haqida gap bormoqdaki, bu masala sharqona maʼrifat
bilan bog‘liqdir. Chunki shoir taʼkidlaganidek, olam va odam aynan o‘sha “sen”
tufaylidir. Gap shundaki, olam va odam bir masala sifatida qaralgunga qadar ham
qadimda bu haqida turli afsonaviy-mifologik qarashlar yuzaga kelgan edi. Ular
ijod mahsuli sifatida badiiy talqinlarga muayyan darajalarda taʼsir etib
keladi. Misol uchun, islomiy, ibroniy, nasroniy qarashlarida birinchi inson
sifatida Odam (Adam), zardushtiylik va ungacha bo‘lgan mifik talqinlarda
Kayumars tilga olinadi. Qadimgi mif va eposlarda ham birinchi inson Kayumars
bo‘lib, keyinchalik u birinchi podsho deb ham talqin etilgan. Uning kelib chiqishi
“Bundaxshin” yodgorligidada uchraydi. Kayumars birinchi inson va shoh sifatida
o‘rta asrlar qarashlarida saqlangan edi. U haqida Tabariy, Saolibiy, Beruniy,
Firdavsiy, Balamiy kabi buyuk qomusiy olimlar yozib qoldirganlar.
Masalan,
“Shohnoma” bo‘yicha Kayumars insonlarni qorong‘u g‘ordan olib chiqib, tog‘larda
uy qurib yashashga o‘rgatgan, shaharlar bino etgan siymodir. Umar Xayyom
“Navro‘znoma”sida Kayumars quyosh yili bo‘yicha o‘n ikki oy hisobini yaratgani
qayd etiladi. Kayumars xalq afsonalarida yirik qimmatbaho gavhar egasi bo‘lib,
uni sirli ravishda saqlashi aytiladi. Xuddi shunga o‘xshash afsona qadimgi
Xorazmda ham saqlanib qolgan. Mifga ko‘ra, odam osmoniy (ruhoniy) va zaminiy
(nafsoniy) yaratiq, unda yaxshi va yomon xislatlar mavjud. U yorug‘lik va
qorong‘ulik nisbatidan vujudga kelgan bo‘lsada, ezgu maqsadlar timsolidir.
Ikkinchi Renessans davri
mutafakkiri Alisher Navoiy ijodida olam va odam masalasi nihoyatda teran ruhda
talqin etiladi. Mana shu bashariy-ilohiy teranlik mutafakkir ijodining
abadiyatini taʼminlaydi. Islomiy manbalardagi masalaga bo‘lgan qarashlar
Alisher Navoiy falsafiy-badiiy talqinlarining bosh masalasiga aylanadi. Aslida
shoir badiiy asarlaridagi hamdu sano, munojot, vasf, madh, naʼtlar ham olam va
odam sharafi uchun bag‘ishlovdir. Bulardan ko‘rinadiki, qadimul ayyomdan olam
va odam masalasi har qanday taʼlimotning asosi bo‘lib kelgan. Yaʼni olam
mohiyati odam va aksincha odam mohiyati olam orqali idrok etilgan. “Men yashirin ganj
edim. Mening Tangriligimni biluvchi hech kim yo‘q edi. Mendan foyda olsin, deb
xalq yaratdim. Men ulardan foyda olayin deb yaratmadim” qudsiy hadisi aynan shu
uyg‘unlik akssadosidir. Sharqona qarashlar bo‘yicha Allohdan boshqa hammasi
“olam”, faqat uning O‘zi olamlar egasidir. Koinot ham insonda aks etadi. Inson olamlar asli,
uning kichik nusxasi, zohirda kichik, haqiqatda ulug‘ olamdir. Bunda amr olami,
farishtalar olami, ruhlar olami, g‘ayb olami, qudrat olami, ilohiyot olami –
“olami maʼnaviya” bo‘lsa, dunyo olami, koinot olami, xalq olami, zohir olami, tug‘ilish
olami, ashyolar olami “olami mulk” sanaladi. Ularning markazini esa inson olami
tashkil etadi. Har ikkala olamdan maqsad ham insondir. Alisher Navoiy taʼbiri bilan
aytganda:
Ofarinishdin qilib inson g‘araz,
Oni aylab xalq ichinda beevaz.
Yaʼni yaratilishdan maqsad — inson bori
yaratilganlar ichida tengi yo‘qdir. Bu talqin: “Biz Odam bolalarini mukarram
qildik”, “Biz insonni go‘zal suratda yaratdik” kabi oyati karimalar ifodasidir.
Insonning mana shunday “beevaz”ligi hazrat Alisher Navoiy lirik-epik
ijodiyotining bosh masalasi hisoblanadi. Alisher Navoiy asarlarida shakllangan
olam va odam masalalari talqini hodisasi butun mumtoz adabiyot jarayonida bir
mohiyatga egadir. Gap shundaki, har qanday tamaddun odam haqiqatlariga
yaqinlik, inson manfaatlariga moslik ehtiyoji samarasi o‘laroq yuz beradi.
Shu maʼnoda, Prezidentimiz
Shavkat Mirziyoyev sayʼ-harakatlari va Uchinchi Renessans haqidagi qarashlari
zamirida ulkan sivilizatsiya — Uyg‘onish tajribalariga ega millat va mamlakat
taraqqiyoti, kelajagi uchun fidoyilik bor. Bu yo‘lda amalga oshirilayotgan
ezgu, xayrli ishlar va el-ulus g‘amidan boshqa g‘ami bo‘lmaydigan tuyg‘ular
hayotimiz mezoniga aylanmog‘i zarur. Zero, bugungi globallashuv ham, Uchinchi Uyg‘onish
— Renessans talabi va ehtiyoji ham shundan iboratdir.
Usmon QOBILOV,
SamDU dotsenti, filologiya fanlari doktori
"Yangi O'zbekiston" gazetasidan olindi