- Bosh sahifa
- Maqolalar
- TINIQ KO‘ZGUGA G‘UBOR TUSHMASIN
TINIQ KO‘ZGUGA G‘UBOR TUSHMASIN
“Tilingdan oldin qalbingni tarbiyat
qil, chunki so‘z qalbda tug‘ilib, tilda namoyon bo‘ladi”, degan edi Jaloliddin
Rumiy. Chindan ham o‘z yurtini sevgan, ona tili qadrini qalban his qilgan
insongina bugungi kunda mamlakatimizda davlat tiliga qaratilayotgan eʼtibor va
ushbu jarayondagi o‘zgarishlar qadrini teran anglaydi. O‘zbekiston Yozuvchilar
uyushmasining Farg‘ona viloyat bo‘limi rahbari, Oliy Majlis senati aʼzosi,
O‘zbekiston xalq shoiri Enaxon SIDDIQOVA bilan ona tilimizning rivoji va bu
borada yechimini kutayotgan muammolar to‘g‘risida suhbatlashdik.
— Hukumatimiz tomonidan davlat tilimizning
rivoji, mavqeyining yuksalishi, o‘zbek tili meʼyorlariga amal qilinishi
bo‘yicha keyingi yillarda bir qator qonun va farmonlar chiqdi. Viloyatda ayni
boradagi ishlarda qanday yangiliklar, yaxshi tajribalar bor?
— Adashmasam, bundan bir necha yil oldin
Toshkentda oila muammolariga bag‘ishlangan Xalqaro ilmiy-amaliy konferensiya
bo‘lib o‘tdi. Unda yigirma beshdan ziyod mamlakatlarning olimlari
ishtirok etdi. Anjumanni taniqli akademiklardan biri rus tilida ochdi (holbuki,
zalda o‘tirganlarning qariyb 80 foizi millatdoshlarimiz edi). Birinchi,
ikkinchi maʼruzalar o‘zbek olimlari tomonidan rus tilida o‘qilgach, navbatdagi
maʼruzani Koreyadan tashrif buyurgan koreys olimi sof o‘zbek tilida
boshlaganda, gapning rosti, hammaning yuzu ko‘zi chaqnab ketgandek bo‘ldi.
Notiq o‘zbek tilidagi go‘zal iboralar, maqollarni qo‘llab, shunday chiroyli
so‘zladiki, o‘z tilimizning jozibasidan mutaassir bo‘ldik. Keyin yapon olimi
ham o‘zbek tilida hayratomuz maʼruza qildi.
Ikki chet ellik olimning o‘zbek tiliga hurmati,
ehtiromi, uni chuqur bilishi qalbimizda qanchalik iftixor, g‘urur uyg‘otgan
bo‘lsa, o‘z ona tilimizga bepisandligimiz, beeʼtiborligimizdan yerga
qaraganimiz hamon esimda. Afsuski, o‘n yillar davomida tilimizni bepisandlik,
kamsitilishlardan himoya qilolmadik. Bugun, ayniqsa, keyingi 3-4 yildan
buyon mamlakatimizda bo‘layotgan buyuk o‘zgarishlar, yangilanishlar yuragimiz
tubiga cho‘kkan o‘sha toshlarni eritdi. Bu xayrli yangilikni avvalo, ona
tilimizga bo‘lgan munosabat misolida baralla aytishimiz mumkin.
Mamlakatimizda o‘nga yaqin adabiyot va ijod
maktablarining, Alisher Navoiy nomidagi Toshkent davlat o‘zbek tili va
adabiyoti universitetining tashkil qilinishi ona tilimizni mukammal
o‘rganishga, uni rivojlantirishga, chuqur ilmiy tadqiq qilishga, nufuzini yanada
yuksaltirishga xizmat qilmoqda. Prezidentimizning “O‘zbek tilining
davlat tili sifatidagi nufuzi va mavqeyini oshirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi farmoni va “Buyuk shoir va mutafakkir Alisher Navoiy
tavalludining 580 yilligini keng nishonlash to‘g‘risida”gi qarori bu boradagi
ishlarimizni yangi bosqichga olib chiqadi, deb o‘ylaymiz. Eʼtiborlisi,
mutasaddilar tomonidan davlat tashkilotlari, boshqaruv idoralari, korxona va
muassasalarda davlat tilida ish yuritish ahvoli tanqidiy o‘rganilib, tahliliy
baho berildi. Seminarlar,
davra suhbatlari tashkil etildi. Bu kabi ishlar davom etmoqda. Til bayrami
jarayonlarida, ayniqsa, saʼy-harakatlarimiz faollashdi.
— Ha, yashirishning hojati yo‘q: har yili
Davlat tili qabul qilingan sana — 21-oktabr arafasida ishlar birmuncha
jonlanib, bu mavzuda ommaviy axborot vositalarida chiqishlar, joylarda
tadbirlar avj oladi. Lekin bayram o‘tganidan keyin yana... sel kelganda suvlar
birdan oshib-toshib, keyin yana o‘zanida sokin oqa boshlagani kabi bu boradagi
ishlarimiz ham xotirjamlikka “ko‘miladi”. Bu yil respublikamizda birinchi marta
nishonlangan Til bayramidan keyin yana avvalgiday loqaydlik, xotirjamlik
boshlanib ketmadimi?
— Yoshlarimizning ona tilimizga muhabbatini
kuchaytirish, ularning qorishiq tilda emas, sof o‘zbek tilida so‘zlashishga
odatlanishlari uchun nimalar qilish mumkin, deb o‘ylaysiz?
— Menimcha, eng avvalo oilada, bolalar
bog‘chalarida tilimizning jilosini, boyligini, maʼno kengliklarini, ruhiyatini
go‘daklar qalbiga singdirishimiz, bu jarayon maktablarda davom etishi zarur.
Lekin afsuslar bo‘lsinki, maktabni bitirgan Navoiy vorislari orasida o‘z ona
tilida ravon so‘zlasha olmaydigan, fikrini aniq-tiniq bayon eta olmaydiganlar
oz emas. O‘zbek tili va adabiyoti darslari juda past saviyada o‘qitilyapti,
darsliklarimiz talabga javob bermaydi. Shunday go‘zal til sohiblarining
bolalari xuddi qalblari qulflab qo‘yilgandek. Biz esa o‘zbek tili darslarida
qoidalar yodlatish bilan ovoramiz. Adabiyot o‘qitish orqali o‘quvchilarning
tafakkuri, erkin fikrlashiga eʼtibor qaratmayapmiz.
Rivojlangan davlatlarda bu ish maktabgacha
taʼlim dargohlaridanoq boshlanadi. Bizda, afsuski, oliy taʼlimda ham bunday
reja yo‘q. Demoqchimanki, bizga o‘quvchilarni fikrlashga, ravonu go‘zal
so‘zlashga o‘rgatadigan, millatning ichki madaniyati, tafakkurini
tarbiyalaydigan yangi milliy darsliklar kerak. Ikkinchidan, bizda uzoq yillar
davomida davlat tilini chuqur bilish uchun ichki ehtiyoj, talab yo‘q edi. O‘z
ona tilini yaxshi bilmaydiganlar ham mansab pillapoyalaridan to‘siqsiz, bemalol
yuqorilayverdi.
Menimcha, oliy taʼlimga kirish imtihonlarida,
mutaxassislik fanidan test savollariga javob qaytargunga qadar, hamma sohada
abituriyentlar insho yoki diktant yozishlari amaliyotga kiritilishi
kerak. Bu, eng avvalo, urchib ketgan savodsizlikning oldini oladi. (Yaqinda
oliy taʼlimning filologiya yo‘nalishini bitirgan, akademik litseyda o‘qituvchi
bo‘lib ishlayotgan yosh ijodkor qo‘lyozmada yozgan sheʼrini ko‘rib
berishimni so‘radi. Bir sahifalik sheʼrda 11 ta imlo xatosi. O‘qituvchining
savodsizligi, o‘z fanidan bilimsizligi bino poydevorining qiyshiq qo‘yilishidan
ham fojialiroq!)
Prezidentimizning “O‘zbek tilining davlat
tili sifatidagi nufuzi va mavqeyini oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi
Farmonining bir bandida rahbarlikka nomzodlarning davlat tili va adabiyotni
bilish darajasi imtihon qilinib, sertifikat berish masalasi belgilab qo‘yilgan.
Menimcha, bu inqilobiy yangilik. Jamiyatni milliy yuksalishga olib chiqish
uchun yorug‘ eshiklarni ochadigan hujjat.
Yana bir muhim masala: keyingi yillarda maktablardagi kutubxonalar zarur badiiy adabiyotlar bilan to‘ldirildi. Adabiyotimizning ulug‘ ustozlaridan biri Mirtemir domlaning xotiralarida o‘qigandim, adashmasam. O‘quvchi kitobni olib o‘qib topshirayotganda kutubxonachi opa: “Xo‘sh, bu kitobdan nimalar topdingiz? Qaysi qahramonlar sizga yoqdi?” deb imtihon qilar ekan. Shu imtihondan o‘tish, kutubxonachi oldida mulzam bo‘lmaslik uchun o‘quvchilar kitobni qayta-qayta o‘qib, bir-biri bilan muhokama qilishar ekan. Shu o‘rinda savol tug‘iladi: “Bugungi kutubxonachi opalarning necha foizi bolalar qalbida ona tilimiz, adabiyotga muhabbat uyg‘otyapti?” Afsuski, ularning aksariyati o‘zi o‘qimaydi, kitobga muhabbati yo‘q. Achchiq haqiqat shuki, bu tizim ishsizlarni band qilish dargohiga aylanib qolgan, nomutaxassis kadrlardan iborat. Ayni sohada jiddiy o‘zgarishlar qiladigan vaqt yetdi.
Bugungi kunda o‘zbek tilimizga bo‘lgan ehtirom, uni o‘rganishga bo‘lgan qiziqish jahon miqyosida kundan-kunga ortib bormoqda. Xalqaro anjumanlarda, teleekranlarda xorijlik elchilarning, olimlarning o‘zbek tilida ravon gapirayotganiga guvoh bo‘lyapmiz, bu hurmat-eʼtibordan qalbimizda g‘urur, iftixor yuksalyapti. Ammo mamlakatimizda butun umr yashab o‘zbek tilini mutlaqo bilmaydiganlar, bilishni istamaydiganlar, davlat tilini pisand qilmaydiganlar bor va bunga eng avvalo o‘zimiz aybdormiz. O‘zimizda yo‘q narsani boshqalardan qanday talab qilamiz?
Men fikrimni davlatimiz rahbarining maʼruzasidagi mana bu so‘zlar bilan yakunlamoqchiman: “Muxtasar aytganda, har birimiz davlat tiliga bo‘lgan eʼtiborni mustaqillikka bo‘lgan eʼtibor deb, davlat tiliga ehtirom va sadoqatni ona Vatanga ehtirom va sadoqat deb bilishimiz, shunday qarashni hayotimiz qoidasiga aylantirishimiz lozim”.
Donishmandlardan biri “Til va adabiyot katta
yo‘lga qo‘yilgan ilohiy ko‘zgudir. Bu ko‘zguda har bir millat o‘zini ko‘rib
turadi” deya nihoyatda ulug‘ taʼrif bergan. Shu ilohiy oyina, tiniq ko‘zguga
g‘ubor tushmasin!
Muhtarama ULUG‘OVA suhbatlashdi.
"Yangi O'zbekiston" gazetasidan olingan.